Svar: Forstoppet
2. november 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Det lyder som om at I har haft en lidt hård start med jer, - jeg tænker på så lille en pige, indlæggelse, forskellige typer erstatning osv. Det er dejligt at hun nu trives så godt trods alt og at kontakten til hende er fin:o)
Kunne det ikke tænkes at hendes tarme var umodne og derfor allerede fra starten havde svært ved at nedbryde erstatningen? Råden fra lægerne bør i følge, men jeg kan godt forstå at I er bekymrede og stiller spørgsmålstegn ved citronsyre m.m.
Lige netop i forhold til citronsyre skriver sundhedsstyrelsen at videnskabelig dokumentation savnes, når man hævder at det skal være særligt egnet til spædbørn med fordøjelsesbesvær og let opstipation.
Da jeres datter jo har været indlagt bør I følge lægernes råd. Det lyder korrekt at bibholde en type erstatning og ikke skifte for meget og da I også har prøvet laktulose, lyder det som om at I har gjort rigtig meget.
Jeg tror umiddelbart godt at jeres datter kan være så anspændt at hun har svært ved at komme af med sin afføring og derfor må I prøve at hjælpe hende til at slappe af. Et bad kan nogle gange hjælpe og så lidt blid massage. Et lunt omslag rundt om maven, hvor I stryger en stofble og vikler den rundt om maven på hende uden på hendes tøj, kan give ro og være med til at gøre hende afslappet.
Nogle forældre tyer til zoneterapi og synes det har en god effekt, andre til 'meditations-musik' eller 'baby-musik'. I må prøve jer frem.
Samtidig tror jeg også at tiden vil arbejde for jer. Hun er nu så gammel at hun er begyndt at få lidt smagsprøer med ske og lidt frugtmos og grøntsagsmos kan også have en positiv effekt på maven. I kan måske også prøve med lidt figensaft, som I kan få på apoteket eller hos Matas.
Hun lyder som en fin og dejlig pige, alt bortset lige fra maven, som tilsyneladende driller. Bliv derfor roligt ved med at være om hende som I er og se om ikke tingene ændrer sig lidt i takt med at hun får anden mad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske