Svar: Hygiejne - sutteflasker
2. november 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lone
Det er meget fint at du skolder flaskerne og lader dem tørre. Herefter sker der ikke spor ved at du har flaskerne stående i skabet, parat til brug. Når barnet er 4 mdr gammelt, kan det tilbydes vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring. Derfor vil jeg umiddelbart mene at du til den tid, kan lade være med at koge sutteflasker, men kan nøjes med at vaske dem op enten i hånden eller i opvaskemaskine.
Jeg er dog i tvivl om hvor længe skoldning er nødvendigt og vil vende tilbage til dig omkring dette, når jeg har undersøgt det nærmere.
Til børn under fire måneder bør der altid bruges kogt vand i sutteflaske, og også herefter, hvis blandingen ikke bruges med det samme eller vhis der laves flasker til flere måltider. Det nedsætter risikoen for bakteriel opformering.
Håber dette er okay indtil videre:o)
Efterfølgende tilbagemelding:
Jeg har nu fået følgende retningslinier fra sundhedsstyrelsens vejledning omkring hygiejne i daginstitutioner:
- Sutter og flasker behandles ved varmedesinfektion, ved kogning, ved vask i opvaskemaskine eller ved skoldning.
- Flasker og sutter rengøres efter brug. Flaskerne renses med flaskerenser, opvaskemiddel og varmt vand og mælkerester fjernes især fra skruegangene og kanterne.
- Sutter gnides med groft salt så de slimede mælkerester fjernes.
- Flasker og sutter koges under låg i almindeligt vand i 2-3 minutter. Vandet hældes fra og sutter og flasker opbevares tørt og tildækket.
Skoldning medvirker til at formidske den afgivelse af kemiske stoffer, der kan være fra sutter og sutteflasker; men har man en opvaskemaskine, der vasker med 80 grader varmt vand, kan man også kommer flaskerne i opvaskemaskinen. Også her skal mælkerester fjernes og skyldes af, før flasker og sutter kommer i maskinen.
Der er således ikke noget i vejen for at rengøre og vaske/skolde sutter og flasker i forvejen og stille dem i køkkenskabet. Flasker kan stå i skabet med bunden op og sutter/flaskesutter kan opbevares i en æske med låg.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske