Brev:
7½ måned og en lille krudtugle
2. november 2005
Alder:
7 mdr.
7½ måned og en lille krudtugle
Hej Helen
Vi har en lille krudtugle af en søn der er 7½ måneder. Min bekymring går på, at jeg synes at han er meget pylret, sur og at han ofte kører i et meget højt gear. Er dette normalt og har vi bare fået en aktiv gut eller er der noget vi bør være opmærksomme på.
Jeg kunne godt tænke mig dine tanker omkring mine bekymringer, gode råd og nogle overvejelser jeg kan gøre mig.
Her nogle beskrivelser af hvordan jeg oplever ham.
Han har temperament det er der ingen tvivl om men de sidste 3 -4 uger synes jeg at han er blevet mere sur og klynkende og vild. Han triller rundt nu og forsøger også at møve sig fremad men uden ret meget held. Han bliver arrig og kan køre sig selv op i det højeste gear. I øjeblikket klynker han næsten hver gang vi lægger ham på gulvet. Han vil egentlig helst sidde på armen og se på det hele derfra. Han er også det sidste stykke tid begyndt at sno sig som en ål på puslebordet og trøjer vil han bare ikke have på. Han putter ivrigt hænderne i munden og der bliver tygget heftigt på dem og også stofbeen og legetøjet får en ordentlig omgang. Jeg tror umiddelbart ikke at tænderne er lige ved at bryde igennem.
Jeg vil dog sige at han er en dreng med let til smil. Han kan godt lide at sidde hos os og se i dyrebøger og lytte til os når vi efterligner dyrenes lyde. Titte bøh er også skægt, men man skal bare ikke sidde stille for længe og kæle og nusse det gider han ikke. Jeg kan dog få ham til at slappe af og kæle lidt ved at danse rundt til musik med ham og synge. Jeg tror ikke at det varer så længe før han kan sidde selv, så det håber jeg kan give ham lidt ro.
Jeg synes at vi er meget opmærksomme på ikke at overstimulere ham, men jeg føler nogle gange at det kan være svært at holde ham beskæftiget og undgå at han kører sig selv op. Jeg går til tumlastik og til babysvømning med ham en gang om ugen.
De sidste par uger har vi også haft lidt problemer med hans søvn om dagen. Han sover ofte kun 20 til 30 minutter af gangen flere gange om dagen, hvilket bare ikke nok for ham når han bruger så meget energi. Jeg kan se at han er træt men overgive sig vil han ikke. Det kan være lidt af en kamp. Hvordan skal vi takle hans manglende lyst til at sove om dagen? Det bider jo sig selv i halen når han ikke får sovet nok, så bliver han hurtigere sur. Om natten sover han fint (dog noget uroligt) 10 til 12 timer, men det er også begyndt at blive svært at lægge ham om aftenen, hvilket det ikke tidligere har været.
Han spiser 3 gode måltider om dagen supleret med flaske.
Han er født 6 uger for tidligt, men er i dag fint med vægtmæssigt og også udviklingsmæssigt synes jeg. Jeg kan dog ikke helt lægge min bekymring væk om der skulle være noget galt med ham. Jeg vil også lige nævne at han de første 3 måneder havde problemer med maven hvorfor vi stort set hele tiden havde ham på os.
Håber du vil give os nogle tanker omkring dette.
Med venlig hilsen
Lene