Svar: 7½ måned og en lille krudtugle
2. november 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Når jeg umiddelbart læser din beskrivelse af din søn igennem, tænker jeg at du har fuldstændig ret i at han lyder til at være en dejlig lille krudtugle og rent motorisk lyder han til at være rigtig godt med, især når han er født 6 uger før tid.
At sno sig på puslebordet og protestere over tøjet, bleen og alt der der nu skal på og ske ved puslebordet, er helt normalt. At blive gal og frustreret, når han ligger på gulvet og prøver at bevæge sig omkring uden at kunne, er også helt normalt og ganske alderssvarende - måske endda lidt forud for sin tid:o) Rigtig mange forældre oplever deres børn sådan, men ofte lidt mere i alderen 8-10 mdr.
Det kan ofte virke voldsomt for forældre at opleve børnenes temperament, men det er en ganske udmærket ting at være i besiddelse af. Bliver han gal nok får han til sidst flyttet på sig og så kommer han videre i verden. Er man barn med temperament, så får man ofte at vide at man er både hysterisk og uopdragen - modsat en voksen, som betegnes som viljefast og selvstændig. Det ses altså ofte negativt hos børn og positivt hos voksne :o) Nå det var bare en lille sidebemærkning...
Det lyder altså som om at han udvikler sig rigtigt og i den rigtige retning, han er bare inde i en periode, som kræver lidt større tålmodighed fra jeres side.
Det er klart at der kan være en sammenhæng imellem han korte lure om dagen og hans frustrationer og det lidt mere klynkende humør. Derfor vil det være godt at arbejde på en lidt mere sammenhængende middagslur.
Det er rigtig flot at han sover om natten. Uroen kan skyldes drømmeaktivitet og det er i orden, bare han formår at finde roen og sove videre.
Hans søvnbehov om natten på 10-12 timer lyder rigtig fint, men det ville være ønskeligt om I kunne arbejde jer hen imod to lure i løbet af dagen (formiddag og efter frokost), hvor han så sammenhængende gerne må sove 3 timer. Det vil f.eks. sige 2x1½ time eller 1 time om formiddagen og 2 timer over middag.
Jeg synes I skal prøve at gøre det til en vane at putte ham til en fast tid, hver formiddag og igen over middag og planlægge dagene med måltider, lure, leg osv. I en periode må du så prøve at få indkøb, svømning, tumlastik og lignende lagt ind, så det hele kan gå op i en højere enhed.
Gør det til en del af rutinen at køre ham en tur i barnevogn hver dag. Du kan vælge om det skal være til formiddag eller eftermiddag. Hvis han protesterer mod at blive lagt ned i barnvognen, så lad ham sidde lidt op og følge med og læg ham så ned, når han er blevet lidt træt og er parat.
En plan for dagen med 3 måltider mad og flaske kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, mælk eller vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk samt flaske
Eftermiddag: Flaske
Eftermiddagslur
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk evt. frugtmos til dessert, mælk eller vand af kop
Sen aften: Flaske (f.eks. kl 22-23) når du selv går i seng - han kan spise i søvne.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske