Brev:
7 mdr. - vil ikke spise/drikke særlig meget
3. november 2005
Alder:
7 mdr.
7 mdr. - vil ikke spise/drikke særlig meget
Kære sundhedsplejerske
Nu er vores datter 7 mdr. Hun hører stadigvæk bestemt ikke til de største – ved ikke hvad hun vejer pt., men omkring 7 kg. tror jeg. Hun har jo aldrig været særlig glad for mad – vi gik mere eller mindre over til modermælkserstatning da hun var 4 mdr., da hun ofte ikke ville ammes.
Vi begyndte så småt med grød da hun var 5 mdr. eller 5½ - kan ikke helt huske det. Det er gået meget op og ned men har aldrig rigtig fænget og så blev hun syg midt i det hele – en mild influenza med feber og hun havde også nogle dage med lav appetit pga. tandfrembrud. I de sidste to-tre dage har hun haft tynd mave (tror vi nok, men vi blev faktisk helt i tvivl, for hun har jo stort set været forstoppet siden fødslen og har nærmest kun 3-4 gange selv lavet stort i bleen – ellers har det kun været, når vi har lagt hende på puslebordet og har masseret osv. at hun har haft afføring, så hvad der efterhånden er normalt kan vi ikke huske mere…..).
Nå, men hvorom alting er – fast føde i form af risgrød, havregrød, øllebrød, frugtmos osv. interesserer hende ikke voldsomt men det er vel mildest talt snart ved at være på tide at fast føde skal udgøre hovedparten af maden eller hvad?
Hun får NAN 2 – modermælkserstatning, men hendes indtag af mælk svinger også utroligt meget. Vi supplerer med vand eller vand blandet med æblejuice, da vi ellers er bange for at hun får for lidt væske. Men i sidste uge havde hun bare nogle supergode dage, hvor hun spiste godt (også af fast føde), drak masser af æble/vand og begyndte at kravle, så hun er jo fint udviklingsmæssigt med og er også meget glad, når hun ellers er frisk – det er bare lidt som om der hele tiden kommer noget (sygdom, tænder eller lign.), der forstyrrer hendes velbefindende. Hendes mælkeindtag svinger mellem 350 ml. i døgnet og 650 suppleret med grød.
Vi er meget i tvivl om, hvorvidt vi skal nægte hende mælk nu og så lade hende blive så sulten, at hun bliver nødt til at gå til grøden eller om det er dumt. Skal vi bare blive ved med at tilbyde grød ca. 3 gange dagligt og så ikke presse hende til det, men bare tage det væk hvis hun ikke vil have det og så tilbyde flasken med mælk i stedet for? Er der noget der er bedre at lokke i dem end andet?
Hun får også stadigvæk en natflaske og før drak hun kun ca. 120 ml. om natten – nu kan hun finde på at drikke 220 ml. Skal vi prøve at stoppe med den flaske? Det er bare lidt svært, når hun nu er til den lille side – så vil man egentlig bare gerne have at hun får alt det hun overhovedet vil have.
Skal vi give hende jerndråber HVER dag – vi begyndte med hver 2. dag, for hun var jo så forstoppet, men egentlig skal hun vel have hver dag ikke? Jeg har jerndråber med fra DK (det er os der bor i Vietnam).
Hun sover fint nok normalt fra ca. 20 om aftenen til 7 eller 7.30 om morgenen (alt afhængig af hvornår storesøster på 3 kommer og rumsterer) og er bare lige vågen når hun får natflasken, men falder hurtigt i søvn igen. Om dagen sover hun som regel 45 min. om morgenen (ca. 9.30 – 10.15) – en lidt længere lur midt på dagen og så normalt 30-45 min. mellem klokken 17 og 18.
Glæder mig til at høre nogle gode råd.
Kærlig hilsen
Carina