Svar: 7 mdr. - vil ikke spise/drikke særlig meget
3. november 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Carina
Det er synd at din datter har fået sådan en periode med sygdom netop som hun skulle igang med skemaden. Sygdom kan man dog ikke gardere sig imod og nogle gange må det så bare være sådan.
Det er dejligt at hun lyder til at være inde i en god periode nu. Hun udvikler sig fint motorisk og har også været interesseret i at spise. Jeg krydser fingre for at det fortsætter:o)
Med hensyn til afføring og hvad der er normalt, så kan hendes afføring godt være lidt tynd uden at det er problematisk. Nu hvor hun får lidt skemad, vil afføringen dog ofte blive lidt fastere og have en mere grødet konsistens. DEn kan også skifte farve uden at det har betydning.
Du skal være opmærksom på at det kan være hensigtsmæssigt kun at give 2 x grød dagligt og lade resten være grøntsagsmos. Det er med til at holde hendes mave igang og samtidig sikre hende flere forskellige fødeemner.
3 måltider dagligt, når man er 7 mdr gammel er helt fint. Nogle børn spiser 4 måltider i denne alder, men da hun jo ikke hører til de største og aldrig har spist store portioner, så lyder det helt fint.
Hun skal stadig have sin mælk ved siden af skemaden. Sålænge hun er er under 9 mdr. udgør mælken fortsat en stor del af hendes indtag. Da hun er småtspisende og kun drikker sparsomt med mælk, vil jeg anbefale at du laver grød og mos med mælk og ikke kun på vand. Derudover skal du energitætte hendes mad med fedtstof i hver portion - også gerne i den færdiglavede mad du evt. køber.
Jeg går ud fra at den Nan du køber er svarende til det man køber i Danmark. Derfor burde den være tilsat jern, således at hvis du sikrer dig at hun får min 400 ml Nan hver dag, så er hendes jernbehov dækket ind. På den måde kan du undgå den hårde maven og samtidig få dækket hendes jernbehov.
Jeg synes derfor ikke at I skal nægte hende mælk nu og for at få hende til at indtage så meget som muligt vil det være okay at I bibeholder natflasken, selv om hun aldersmæssigt ikke har behov for denne.
Fortsæt med at tilbyde hende grød og mos 3 gange dagligt. Tilbyd hende mælk af kop eller glas sammen med grød/mos. Hvis hun ikke vil spise grød/mos, så prøv i første omgang igen lidt senere og hvis det heller ikke glider ned her, så må hun få en flaske. Hun skal tilbydes og nødes lidt, men skal ikke presses så meget at det får modsatte virkning, så er det bedre at fjerne tallerkenen:o)
Nu ved jeg ikke om hun lige er blevet 7 mdr eller om hun er lidt ældre. Det er nemlig sådan at nogle børn, når de ikke rigtig er kommet igang med skemaden, faktisk når til en alder hvor de så småt kan begynde at springe den fase over og gå mere direkte til fastere føde. Jeg vil derfor foreslå at du i løbet af de næste 2-4 uger prøver at give hende små stykker brød, samt grøntsager og lignende i stykker, som hun kan spise med sine hænder. Måske kan du i en overgang give hende noget hun selv kan putte i munden, samtidig med at du giver hende med ske.
Det er flot at hun sover så godt. Det ldyer helt rigtig i forhold til hendes alder. Nogle børn kan nøjes med 2 lure i den alder, mens andre har behov for en lille lur sidst på dagen i en overgang, så det er fint.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske