Svar: Natteflasken
4. november 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Annette
Dejligt at høre at det hele går fremad nu:o)
Med hensyn til Nat-flaske, så er der ikke nogen fast måde at afslutte denne på og forældre gør det vidt forskelligt. Det kommer også an på, hvorfor barnet får flasken og hvor betydningsfuld flasken er for barnet.
Nu hvor han er 13 mdr. har han ernæringsmæssigt slet ikke behov for sutteflaske og som du skriver er det vigtigt at tænke på hans tænder.
Nogle forældre vælger at tage den 'hårde tur', hvor man simpelthed stopper fra den ene dag til den anden. Det er simpelthen slut. Man kommer jo helt automatisk til et tidspunkt, hvor flaskesutterne er for gamle og skal smides ud, og hvis Jasper har forståelse for hvor skraldespanden er, så kan han være med i denne proces - han er dog nok lige lille nok.
Andre forældre vælger at tilbyde vand i flasken i håb om at den så er mindre interessant og atter andre stopper med flasken, men tilbyder lidt mælk af en kop i en overgang for så at stoppe helt.
Der er også de forældre, som skønner at det er bedre at vente til barnet bliver et par måneder ældre og så lader barnet selv vælge - 'vil du have flaske eller godnathistorie', hvor de fleste børn så på et tidspunkt vælger historien.
Og så er der jo børnene. For de fleste gælder det at uanset hvilken metode man bruger, så vil de ret hurtigt glemme flaskens betydning. Og bagefter vil man overraskes over hvor nemt det egentlig var.
Nogle børn accepterer det hurtigt, hvor andre vil protestere voldsomt. Man kan sige at hvis flasken har været en del af putteritualet gennem længere tid, så forbindes flasken med tryghed og giver barnet ro. Derfor må man prøve at indføre et andet ritual og noget andet, som barnet kan putte med og finde ro med i tiden fremover. Det kan være en spilledåse, en sut, en bamse, en sutteklud eller hvad man nu har.
Mit råd til jer er derfor at I prøver at overveje hvad betydning flasken har for Jaspar og hvordan I bedst fjerner den fra lige netop ham, så det fungerer bedst i jeres familie. Da han nu er begyndt at tage på i vægt og i øvrigt lyder til at trives, så er der ikke grund til at bibeholde flasken på grund af dette:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske