Svar: Vil ikke have mos og grød
4. november 2005
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Din dreng må i princippet tilbydes al slags frugt med den alder han har og derfor kan du godt prøve at give ham en æblebåd i hånden. Du skal dog være meget opmærksom, da han nemt får et stykke bidt af, som kan sidde fast i halsen og derfor skal han ikke sidde og spise uden opsyn.
Det er rigtig godt at han er til grøntsagsmos og du må godt give ham lidt kogt kød og fisk i mosen.
Da han er til den lidt grovere konsistens, synes jeg at du skulle forsøge dig med lidt havregrød eller øllebrød. Det kan så være en forløber for rugbrødshapsere.
Tag det dog stille og roligt, han er jo endnu ikke så gammel og de fleste børn skal være omkring 8 mdr, før de rigtigt kan begynde at tygge. Jeg har set enkelte børn som spiste med gaffel i en alder af 7 mdr, men har også mødt mange børn som først kunne, når de var 9 mdr eller mere.
Inden du begynder med fast føde, skal du øge hans indtag, så han får 3 måske fire skemåltider dagligt, øver sig i at drikke af kop. Når han begynder at få mad i stykker, skal det i begyndelsen kombineres, så det ikke er enten eller, men både og. Det vil sige at han skal have både mos og mad i stykker, for at blive mæt.
Det lyder som om det nok skal komme. Tag jer således god tid:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske