Svar: Vintertid og sommertid og ændrede sovevaner
5. november 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Lene og Maja
Det er simpelthen utroligt at det betyder så meget for hende, at vi er skiftet fra sommertid til vintertid. Især fordi det jo er mørkt når hun vågner og hun derfor burde fornemme at det fortsat er nat.
Med den alder hun har burde hun godt kunne sove til næste morgen, også selvom hun bliver puttet kl. 19. Kommer hun over i din seng og kan hun så ikke sove videre der, når hun oplever at I sover videre - altså hvis hun ligger ved siden af dig og du ligger og sover, finder hun så ikke roen igen?
Du skriver at hun, da hun sov lidt længere kunne springe formiddagsluren over. Jeg tror derfor at vejen frem er at prøve at holde hende igang i løbet af formiddagen - tag en tur i svømmehallen eller lignende, for at holde gang i hende, og så få hende til kun at sove en lur over frokost. Det tager nok et par dage, men det må være måde at komme tilbage i en god rytme.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske