Brev:
Gråd og søvn 15 mdr.
8. november 2005
Alder:
15 mdr.
Gråd og søvn 15 mdr.
Vores datter er 15 måneder, spiser, udvikler sig og trives godt. Desværre har hun altid haft store vanskeligheder med at sove.
Hun har altid sovet i sin egen seng, simpelthen fordi hun ikke vil sove sammen med os, men det har altid taget meget lang tid for hende at falde i søvn, og hun har altid haft mange opvågninger om natten. Opvågningerne kan vi endda leve med, men det der virkelig plager os er, at hun ofte græder og græder, når hun bliver lagt.
Vi har et meget fast putteritual som vi har haft i månedsvis (jeg har brugt mange af rådene fra The no-cry sleep solution) og efterhånden signalerer hun også selv, at hun ved, det er sengetid, når vi siger godnat og hun hører sin sove-musik og ser sit sovedyr. Nogle få nætter har det fungeret fint med putteritualet, hvor hun selv har lagt sig glad og tilfreds til at sove og først vågnet 12 timer senere! Men de fleste nætter bliver hun frygtelig ophidset, når hun bliver lagt, og vi forlader værelset.
Problemet er faktisk, at hun ikke vil trøstes. Hun står op i sengen og skriger i vilden sky, men hvis vi tager hende op, vrider hun sig og skriger og slår ud efter os, og det samme sker, hvis vi tager hende med ind i vores seng. Alle de almindelige trøste-metoder duer slet ikke til hende, men gør hende nærmest mere ophidset.
Vi prøver så at give hende en tår vand, ser om hun skal skiftes, lægger hende igen, stryger hende over kroppen osv. Vi kan se, hun er dødtræt, men hun kan skrige i timevis uden at falde i søvn. Enkelte gange har jeg taget hende med ind i stuen og se fjernsyn, og så liver hun helt op og griner og pjatter, så jeg tror ikke, hun er syg eller har ondt. Men når vi så prøver at lægge hende igen, reagerer hun helt vildt og hulker hjerteskærende.
Det med at lade hende græde, til hun bliver så udmattet at hun sover, duer slet ikke, for hun bliver ved og ved. Mange aftener har hun grædt i 2, 3 og 4 timer i træk, selvom vi sidder hos hende. Hvordan trøster man sådan et barn?
N.