Svar: Gråd og søvn 15 mdr.
8. november 2005
Alder:
15 mdr.
Kære N
Jeg kan godt sætte mig ind i dine frustrationer og kan ikke lade være med at tænke på, hvordan din datter i øvrigt har det med berøring. Nogle børn, f.eks. børn som er født for tidligt, kan have problemer med berøring også kaldet sansemotoriske problemer eller taktil skyhed.
For nogle børn hjælper det at anskaffe en kugledyne. Det er en speciel dyne, som er fyldt med plastikkugler, og når barnet bevæger sig, triller kuglerne omkring og former sig således rundt om barnets krop. Tanken er, at det giver barnet en større fornemmelse for kroppens grænser og dermed giver tryghed og virker beroligende.
Kugledyner er meget dyre, men så vidt jeg ved kan man i første omgang leje en og så derudfra vurdere om det har nogen effekt.
Når det er sagt, - og jeg håber bestemt ikke at jeg har gjort dig unødigt nervøs, - så kan det jo også bare være at din lille pige er så træt om aftenen, at hun ikke kan overskue alt for mange stimuli og derfor protesterer mod berøring. Det er der intet unormalt i.
Har hun en juniordyne? Det er første skridt. Og så tror jeg det er vigtigt at I prøver at være tilstede i rummet. Ikke røre ved hende eller snakke med hende, men bare være tilstede. Kunne I f.eks. prøve at putte hende, lade hende høre sin sovemusik og så bare være på værelset, siddende imens i læser i en bog, et blad eller lignende. Altså er der, men ikke læser for hende, bare være tilstede.
Det lyder som om hun protesterer mere mod at I går fra hende, end mod at I putter hende og derfor foreslår jeg denne løsning.
Håber det hjælper jer videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske