Svar: Kostplan, laktulose og tandbørstning
8. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
Hvor er det dejligt at din datter er så glad for skemaden og nyder dette:o)
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og derfor behøver du ikke give vælling. Det kan springes over. Især, når Sofia har så store problemer med forstoppelse, så er der ikke grund til at give hende dette.
Med hensyn til laktulose, så vil jeg anbefale at du bibeholder dette indtil hendes mave fungerer. Hvis hun kun får grød/mos og modermælkserstatning, så skal der ikke gå så lang tid imellem at hun har afføring. På sigt vil det naturligvis være godt at hun holder maven igang med den mad, hun spiser, men lige nu, sker der ikke spor ved at hun får laktulose. Det må hun gerne få i en længere periode. Hun kan uden problemer få 1 ml pr kg, dvs 8-9 ml dagligt. Du kan vælge at give det på en gang eller at dele dosis i to.
Det er vigtigt at holde hendes mave igang her i overgangsfasen, da det er med til at skae appetit og lyst til at spise. Da hun har responderet så godt på 6 ml, men ikke er kommet af med afføring på 4 ml, så synes jeg at I skal øge til 6 ml igen og bibeholde dette de næste uger og se hvordan det går. Hvis afføringen bliver meget tynd eller begynder at komme meget hyppigt, så kan I skrue ned.
Hirsegrød, risgrød, majsgrød med pære, æble, sveskemos er fint. Hun må dog også meget gerne få grøntsagsmos og det kan også være med til at holde maven igang. Prøv derfor at lave lidt grøntsagsmos af de grøntsager I selv spiser. Kartoffel, gulerod, blomkål, brocholi og lignende. Husk fedtstof i hjemmelavet grød og mos. I kan også købe mos på glas - det er ernæringsmæssigt helt fint.
Hvis hun tager sit mælkebehov via flaske, så kan du godt tilbyde hende lidt vand af et lille snapseglas sammen med grøden/mosen. Hvis du er i tvivl om hun får mælk nok, kan du tilbyde hende allomin 1 eller 2 sammen med maden. Kamillete behøver hun ikke og hun må godt få vand fra den kolde hane, med mindre at I har privat vandboring.
Næste skridt er således grøntsagsmos. Det er bedre at gå igang med dette fordi det ikke er så sødt, som frugtmos, som i øvrigt helst bør gives som en topping på grøden eller som dessert. Hvis Sofia får smag for det søde, risikerer du at hun vælger grøntsagsmosen fra. Med hensyn til Juice, og frisk frugt, så kan du fra 6 mdr tilbyde hende dette. En gulerod i hånden på nuværende tidspunkt er en udmærket idé, hold dog øje med hende imens, så hun ikke får bidt et stykke af, nu hvor hun har fået tænder.
Det er vigtigt at børste hendes tænder, mindst 1 gang dagligt og du må gerne bruge tandpasta i en mængde der svarer til hendes lille finger. Kan du ikke have tandbørsten liggende ved puslebordet, så du ser den og husker det nemmere:o)
Fortsat held og lykke og jeg er kun glad for at kunne hjælpe:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske