Svar: Antal måltider og middagslurer
8. november 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Juca
Det lyder som en rigtig god idé at du prøver at tilbyde et ekstra skemåltid, med den alder dine børn har nu. Vær opmærksom på at grød max ør udgøre to af dagens måltider og resten skal være grøntsagsmos. Det sikrer dem en variation, men også at maven holdes bedre igang.
I princippet er det bedre at de spiser lidt hyppigere måltider, som så kan være lidt mindre, end at de spise få og store måltider. Små og hyppige måltider sikrer deres energibehov bedre.
Det er flot at du ammer og at de sover så godt. Med hensyn til deres søvnbehov, så varierer dette meget. De fleste børn vil netop omkring 6 mdr´s alderen begynde at kunne gå fra 3 lure dagligt til 2 lure dagligt, således at de kan nøjes med en formiddagslur og en eftermiddaglur. I en periode, vil det dog være sådan at de f.eks. 3 dage om ugen klarer sig fint med 2 lure og de andre dage har de stadig behov for en ekstra lille powernap. Men 2 lure dagligt er det I kan arbejde hen imod.
Det samledes søvnbehov vil være 14-15 timer (husk nu at dette er meget generelt og børn er forskellige), det vil sige ta hvis børnene sover 11 timer om natten, så har de behov for at sove 3-4 timer om dagen. Det kan være en formiddagslur på 1 time og en eftermiddagslur på 2-3 timer.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske