Brev:
Ammekampen
9. november 2005
Alder:
5 mdr.
Ammekampen
Kære Helen
Du har før givet et par gode råd omkring min søn, som ikke er meget for at tage brystet, og nu vender jeg så tilbage, fordi det hele nu efterhånden er gået helt i hårdknude. Han er nu 5½ måned, og efter en uges sygdom (han havde 3-dages feber) hvor han ikke havde meget appetit, er det som om han er mindre interesseret end nogensinde i brystet. Med lidt held og -meget- ballade bliver han ammet 3-4 gange i døgnet.
Jeg har i nogen tid "narret" ham til at amme ved f.eks. at tage ham når han sover, men det går ikke længere. Slet ikke om dagen, så vågner han bare helt op og bliver sur. Selv om natten skriger han nu, hvis jeg prøver at lægge ham til, selvom han er sulten. Som regel ender det i stående amninger, mens jeg tysser, synger, vugger ham til at drikke efter op til 45 min. raserianfald. Og han vil kun ammes herhjemme. Jeg tilbyder ham både mælk og kamillete af kop, men intet hjælper. Han vil ikke have det. Det er som om han gerne vil have brystet - men ikke! Han skiftevis snapper sultent efter mit bryst, men spytter det ud og skriger og hoster, så snart han får fat i det.
Jeg er efterhånden slidt helt op af ikke at have sovet i snart ½ år, og af at have kæmpet for at få amningen til at fungere de sidste to måneder. Jeg kan ikke gå nogen steder, og jeg har mindre og mindre mælk, fordi han spiser så sjældent.
Jeg kan snart ikke klare ammekampen mere - men kan samtidig ikke rigtig se en vej ud af amningen, fordi han jo skal have noget at drikke! Han har desværre altid nægtet at drikke af flaske og kan endnu ikke drikke ret meget af en kop. ½ dl hvis vi er heldige, og mindst lige så meget på tøjet.
Jeg aner ikke mine levende råd. Hvordan får jeg den mælk/væske i ham, han skal have uden at det skal være sådan en kamp? Kan jeg evt. begynde at lægge et eftermiddagsmåltid i form af youghurt ind i hans tre øvrige måltider, som så på den måde kan gøre det lidt ud for en lille amning? Han spiser ikke så meget ad gangen af den faste føde. (Jeg ved faktisk ikke helt, hvad det er han vokser af?!) Hvordan søren får jeg væske i ham, og hvorfor bliver han så vred?
Håber du har et råd?!
Venlig hilsen
Emils mor