Svar: Ammekampen
9. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Emils mor
Problemstillingen er svær at klare gennem en brevkasse, da jeg ikke kan se, hvad der sker hos jer. Hvor er din sundhedsplejerske henne?
Jeg vil rigtigt gerne støtte dig og jeg vil gerne kæmpe for amning sammen med dig, hvis det er det du ønsker. Jeg har det dog også sådan at amning er godt, men jo ikke for enhver pris og derfor vil jeg også gerne støtte dig i at give flaske, hvis det er det du ønsker.
Din dreng er 5½ mdr gammel og du har kæmpet for amning længe. Jeg synes det er utroligt flot at du ikke har givet op endnu og du skal klappe dig selv på skulderen for det du har gjort. Det er super flot.
Samtidig må du også godt sige til dig selv at flaske måske skal være vejen frem og at du ikke bliver en dårligere mor, hvis du giver flaske. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men bagved - i hjertet!
Jeg anbefaler flaske fordi din drengs mælkebehov fortsat vil være stort fra nu af og til han er 9 mdr gammel. Hvis du stopper amningen, vil det derfor være problematisk at få ham dækket ind uden flaske. Han har ikke godt af yoghurt. Når han bliver 6 mdr gammel kan han tilbydes sødmælk af kop, men det er i meget begrænset mængde. Sødmælk kan også gives i maden, f.eks. hvis du laver kartoffelmos på sødmælk til hele familien, så kan I alle spise det samme. Hvis du giver ham yoghurt er jeg bange for at han risikerer at få for meget. Det er hovedsageligt mængden af protein, som er problematisk, da det kan beskadige hans nyrer.
Det store spørgsmål er så, hvordan du lærer ham at tage flaske og umiddelbart tænker jeg at det kan være en fordel hvis det i første omgang ikke er dig, der prøver, da du forbindes med amning.
Dernæst kan det være en mulighed at du malkede lidt af din egen mælk ud, så smagen var den samme.
Når han får flasken, så skal flaskesutten peje op mod ganen og den skal være forholdsvis langt inde i munden. Det kan være en fordel at holde så langt nede på flasken at man kan berøre hans kinder samtidig.
Det kan være en god idé at klemme lidt mælk ud af sutten, så han kan smage at der er noget at komme efter og alternativt at give ham lidt mælk på en sprøjte inden og måske 'imens', så han får noget mad og derfor har lidt mere tålmodighed. Køb en 10 ml sprøjte, træk mælken op og hold sprøjten ved munden. I begyndelsen kan du sprøjte lidt ind i mundvigene, men efterhånden vil han sikkert selv kunne trække stemplet i bund, hvis du placerer sprøjten midt for munden.
Teknikken med sprøjten kan måske også virke i forhold til din amning.
Tilsidst vil jeg lige sige at din dreng måske bliver vred ved brystet fordi din mælkeproduktion nu er nedsat. Han har således ikke tålmodighed til at vente på at mælken kommer. Netop dette kunne også være positivt i forhold til flaske, fordi mælken her kommer hurtigt.
En måde at sikre ham mælk på i overgangsperioden er ved at lave grød og mos på modermælkserstatning og ikke kun vand. Jeg håber dog at I får teknikken med flaske lært :o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske