Svar: Umulig 2½ årig datter
11. november 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Først et stort tillykke med graviditeten og dernæst - jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt. Det er nemlig rigtig hårdt at være forælder til et barn på 2-3 år.
Der sker sker rigtig meget med din datters udvikling i øjeblikket og Det kan ikke undgåes at I kommer i nogle situationer, hvor der opstår konflikter. I hverdagen føles konflikter besværlige, de kommer om morgenen, ved middagsbordet, ved sengetid, når man er ude at handle osv. Konflikter vil vi helst ungå.
Det er dog sådan at konflikterne er med til at udvikle både dig og din datter og de er en del af livet. Det vigtige er dog at løse konflikterne på en god måde og derfor er det super godt at du efterlyser redskaber til at løse jeres konflikter.
Overordnet kan man sige at det vigtigste i en konflikt er at lytte til hinanden, begge parter skal føle sig lyttet til og forstået. Nogle gange kan det man gerne vil godt lade sig gøre, andre gange ikke, og atter andre gange kan man finde et kompromis.
Det er altså meget vigtigt at du lytter til din datter og prøver at finde ud af hvad det er hun vil. Det er godt at hun er god til at tale, det betyder nemlig at hun kan rette dig, hvis du ikke har forstået hende. Lyt derfor til hende og sæt ord på det du tror hun gerne vil.
Dernæst skal du overveje hvorfor du siger nej. Er der egentlig noget i vejen for at hun får sin vilje i lige netop den situation. Siger du nej, fordi du er træt og ikke orker mere, fordi det nu bare er blevet en principsag eller er det et reelt nej, fordi hun ikke må noget, som du f.eks. ved kan være farligt for hende. Hvis din datter oplever at få Ja og dermed få sin vilje en gang imellem, så vil hun også lettere kunne acceptere et nej.
Netop i forbindelse med Nej, kommer kompromisset også ind. Hvis hun f.eks. beder om en is 15 minutter før I skal spise aftensmad, så kan du sige 'Du kan ikke få en is, men se her er en gulerod i stedet'.
Dernæst skal du kunne rumme de frustrationer, der kommer, når du nogle gange er nødt til at sige nej. Det hører også med til livet at blive frustreret. Din datter skal lære at tackle sine frustrationer, når det ikke går som hun gerne vil det. At kunne rumme hendes følelser betyder at du skal kunne holde ud at hun har det, som hun har det, uden at ville ændre på det. Du skal kunne holde ud at hun er glad, vred, ked af det, sur, frustreret, bange osv. Vi hende at du forstår hendes følelser ved at sætte ord på 'Du bliver bare så vred lige nu'. På den måde viser du hende at du forstå det, lader hende være vred, er der for hende og det er en helt anden måde at møde hende på, end ved f.eks. at sige 'hold så op med at være så hysterisk'.
Ord og sætninger som 'du gør altid sådan', 'du gør aldrig sådan', 'du forstyrrer', 'opfør dig ordentligt', 'lad være med at være hysterisk' osv. skal du undgå. Prøv at møde hende med positive ord.
Eksempel: Din datter hopper i sofaen og du har sagt gentagnede gange de sidste mange uger at det vil du ikke have - og nu gør hun det igen. Du kan løse konflikter ved at sige "Sig mig hvad laver du, kan du så komme ned. Hvor tit skal jeg sige det til dig, jeg har jo sagt det 117 gang og du gør alligevel, nej hvor er jeg træt af dig". Eller du kan sige "Jeg ved godt at du elsker at hoppe i sofaen, men den går i stykker, når du hopper i den, så det vil jeg ikke have du gør" og så gå hen og tage hende ned.
Jeg siger ikke at det løser konflikten hver gang, men chancen for at I begge kommer bedre igennem konflikten er større, hvis du gør som sidst beskrevet.
Og for at opsummere lidt. Når der er konflikter er der også følelser involveret. Konflikten handler om at du og din datter gerne vil noget forskelligt. Hvis man ikke kan komme til det man gerne vil eller bliver tvunget til noget man ikke vil, så opstår der en følelse af frustration.
Prøv derfor at lytte til din datter og find i første omgang ud af hvad det er hun vil eller ikke vil.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske