Svar: Hjælp - jeg har glemt at give jern!
10. november 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Neel
Når den danske sundhedsstyrelse anbefaler jern, så er det hovedsageligt pga to ting: 1. for at modvirke anæmi. 2. For at sikre at børn ikke udvikler anæmi i løbet af deres andet leveår.
Små børn i alderen 6-12 mdr. får hovedsagligt jern fra kød og fisk eller hvis man giver modermælkserstatning. Hvis din dreng har været rigtig god til det med skemad og overgangsmad og har spist godt og varieret, og måske har fået erstatning, jernberiget grød eller lignende ved siden af amning, kan det godt være at hans jernstatus er fin.
I nogle lande anbefaler man slet ikke jerndråber, fordi man i de lande anbefaler jernberiget modermælkserstatning frem til 12 mdr´s alderen og først derefter introducerer almindelige 'komælksprodukter'.
For at være sikker på at du ikke gør noget forkert, synes jeg at du skal rådføre dig med lægen. Er han i tvivl, kan man ved en blodprøve konstatere hvorvidt din dreng mangler jern eller ej.
Hans forkølelser tror jeg ikke umiddelbart hænger sammen med hans jernstatus, nok mere at han har en storebror, som kan give ham 'nogle baktusser'. Det hører med til at være nr. to.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske