Brev:
Lære at falde i søvn selv - 5 mdr.
10. november 2005
Alder:
5 mdr.
Lære at falde i søvn selv - 5 mdr.
Hej Helen
Så skriver jeg igen:-)
Vi vil gerne lære vores datter på næsten 5 mdr. at falde i søvn selv.
Om aftenen bliver hun puttet ved 20-tiden. Det vil sige, vi går med hende på armen, indtil hun næsten sover, så bliver hun lagt i sin seng og falder så helt i søvn (som regel). Det tager for det meste ikke mere end 10 minutter, men hun er jo ved at være tung at gå med. Desuden kan hun ikke selv komme videre i søvnen, når hun vågner, hvilket hun konsekvent gør efter ca. 30-40 minutter. Herefter kan vi så bruge resten af aftenen på at rende frem og tilbage til soveværelset og tage hende op og lægge hende igen, når hun er faldet til ro. Oftest vågner hun 5-10 minutter efter, vi lige har lagt hende, og så starter det forfra igen. Dette mønster fortsætter indtil ved 23-tiden, hvor hun bliver rolig.
Om natten er det også et problem, for her er jeg også nødt til ofte at tage hende op for at hjælpe hende videre i søvnen. Det er tit kun et minut, jeg skal stå med hende, men der sker som regel det samme, som om aftenen: Efter ca. 5-10 minutter er hun vågen igen, og jeg kan starte forfra. Nogle nætter kører det sådan i 2 timer, før der igen er ro.
Det er udmattende ikke at have ro om aftenen og endnu værre; at blive vækket igen og igen om natten.
Vi vil derfor meget gerne lære hende at falde i søvn/komme videre i søvnen af sig selv. Vi har prøvet at lade hende ligge, men gå ind til hende med 1-2 minutters mellemrum og give hende sutten og sige godnat, når hun vågner om aftenen, men hun kan bare ikke falde i søvn igen, selvom hun er tydeligt træt. Til sidst er hun så træt, at hun græder og er vred, og så giver vi altså op.
Jeg har læst "the no-cry sleep solution", men synes ikke, jeg kan bruge det så meget.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi lærer hende selv at falde i søvn/komme videre i søvnen?
Venlig hilsen
en træt mor