Svar: Lære at falde i søvn selv - 5 mdr.
10. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Trætte mor
Det er rigtig at The no-cry sleep solution" ikke er særligt konkret og derfor kan være svær at bruge helt konsekvent. Her kan du måske finde mere støtte i "godnat og sov godt" af Eduard Estivill.
Ud fra dit brev, så får jeg den tanke at jeres datter har lært at falde i søvn ved at blive båret rundt på. Det er måden I har hjulpet hende til ro på i de 5 mdr hun har levet. Det er således den erfaring hun har, det er genkendeligt og det giver tryghed.
Du skal ikke være ked af at hun har fået roen og er blevet vænnet til at blive vugget. Det at blive vugget er kun godt for hendes balance og udvikling i øvrigt. Så sådan er det. Nu skal I så i stedet finde en ny måde at putte hende på, altså skabe en ny rutine, som I kan bruge fremover.
Det tager tid at skabe nye rutiner og derfor kræver det tålmodighed. Men med tiden vil den nye rutine blive genkendelig for hende og dermed skabe tryghed.
Den rutine I skaber skal være hverdagsting. Altså at hun f.eks. får et bad, bliver skiftet til nattøj, får mad og puttes. Når hun puttes så kan I tænde for en uro eller en lille musikmaskine, så den samme bevægelse eller lyd gentages aften efter aften.
Dernæst tænker jeg 'Hvordan sover hun om dagen?' Hvis hun egentlig er god til at sove der, så prøv at gøre det samme om aftenen, som I gør om dagen. Hvis hun f.eks. er glad for at sove i sin barnevogn, så prøv at putte hende i barnevognen om aftenen?
Jeg ved godt at mange af mine kolleger vil studse over dette råd, men for mig er det vigtigste at vælge det, som giver ro i familien og jeg tænker at hvis hun f.eks. kan blive puttet i vognen og falde i søvn der, så kan hun få mad og blive flyttet halvsovende, når I f.eks. selv går i seng og så forhåbentligt sove videre.
Jeg har være i familier, som monterer hjul på tremmesengen, sætter en hængekøje op i loftet i stuen eller får fat i en gyngestol og hvis det virker er det fint med mig:o)
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke vågner eller sover uroligt fordi hun er sulten. Hun har jo alderen til skemad og jeg ved ikke hvorlangt I er i forhold til dette.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske