Brev:
Nu spiser hun, men nu er maven hård igen!
10. november 2005
Alder:
7 mdr.
Nu spiser hun, men nu er maven hård igen!
Kære Helen
Det er vist kun en uge siden jeg sidst skrev, men dengang ville Sofie ikke rigitg spise. Nu går hun ret godt til den med risgrød til morgenmad, brødhapser til frokost og grøntsagsmos til aften. Ind imellem får hun også lidt brødhapser, en skive agurk, et stykke gulerod, noget frugt eller frugtmos.
Du skrev sidst at det måske var lige ved at hun ville springe grødstadiet over og det er ikke helt skudt forkert tror jeg, for interessen er klart større overfor madvarer, hun selv kan gnave eller tygge i stedet for grød, så vi giver en del brødhapser nu og grøntsagsmosen laver jeg forholdsvis grov.
Og oven i købet har hun også drukket helt utrolig meget mælk (NAN 2) - mellem 800 og 1000 ml. i døgnet, hviket hun nærmest aldrig før har gjort. Det er jo skønt, men til gengæld er hendes afføring temmelig hård og det gør tydeligvis meget ondt på hende at komme af med det.
I sidste uge havde hun meget tynd afføring, men vi var jo lige ved at tro, at det måske var det normale - kan ikke huske fra storesøster hvordan konsistensen var i denne alder. Sofie er nu 7½ måned. Men nu er afføringen som den var før ugen med det tynde, så hun har formentlig haft dårlig mave.
Hun har afføring hver dag nu - 2-3 gange i døgnet, men i dag har hun grædt hjerteskærende hver gang hun skal trykke noget ud og hun bløder ved endetarmsåbningen når hun presser - næsten hver gang - det er SÅ synd for hende - det er ikke til at holde ud.
Konsistensen er vel ca. som modellervoks og det fornememr jeg i hvert fald er for hårdt, men hvad kan vi gøre?
Ellers er Sofie gladere end nogensinde før og kravler af sted på livet løs. Hun sover tilsyneladende også bedre nu hvor hun får mere at spise - hun tager nogle lidt længere stræk. Før var det typisk kun 45 min. om formiddagen - det er nærmest blevet til 1½ - 2½ time.
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Carina