Svar: Institutionsskift
11. november 2005
Alder:
19 mdr.
Hej Anja
Hvor er det dejligt at du venter barn igen til Maj og at Ellen skal være storesøster. Tillykke med det.
Jeg kan godt forstå din frustration omkring lukning af institution. Jeg tænker dog, at det jo bliver alle børn (og pædagoger) som skal flytte og dermed vil der, ved instituitonsskift, være flere børn Ellen kender og føler sig trygge ved. Omvæltningen vil på det tidspunkt således, fohåbentlig, være mindre end hvis hun flyttes nu og skal omstille sig til et helt nyt sted, helt nye børn og helt nye voksne.
Hun er stadig en lille pige og det lyder som om at I nu er kommet godt ind i institutions verden og Ellen er begyndt at trives. Derfor synes jeg at det umiddelbart vil være synd at hive hende ud af denne verden lige nu og her.
Med hensyn til at skulle være storesøster, så er det slet ikke sikkert at det kommer til at give problemer. Det er rigtigt at I risikerer at der kommer til at ske meget lig epå en gang og det er vældig uheldigt, hvis institutionskiftet kommer til at falde sammen med at hun skal være storesøster. På den anden side, kan man jo så sige, at netop det at du i den periode kommer til at gå mere hjemme, gør at du har bedre tid til at få hende kørt godt ind det nye sted og dermed også mulighed for at tage lidt ekstra hensyn til Ellen i den situation.
Håber mine tanker kunne bruges. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske