Svar: Meget morsyg pige på 15 mdr.
13. november 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Susanne
Det er naturligt at børn i forskellige perioder af deres liv vælger den ene forælder frem for den anden. Det kan skifte alt efter barnets alder og alt efter forskellige situationer.
Det er naturligt at det ofte er mor, som foretrækkes af små børn, fordi det ofte er mor, som har ammet og har være hjemmegående og derfor har haft medst tid sammen med barnet. Far kan dog være en lige så god omsorgsgiver som mor, så hvis rollerne var byttet om, ville det være det samme:o)
I forhold til jeres datters alder, så skal det naturligvis være en balance. Hvis hun bedst falder til ro, når det er mor der putter til natten, så lad mor have denne rolle, så det hele foregår så fredeligt som muligt. Hvis hun finder mest trøst ved mor, når hun slår sig, så trøst du. Jeg er ret sikker på at hvis ikke du var der, så ville hun søge far, fremfor andre familiemedlemmer.
Men det er dog også sådan at hun jo skal lære at håndtere sine følelsesudtyk og generelt vokse op med at have det godt med sine omgivelser. Derfor skal I ikke nødvendigvis lade jer rive med af hendes irritabilitet/gråd, men prøve at bevare roen.
Hvis hun f.eks. slår sig og er sammen med far i stuen og du er i køkkenet, så lad far trøste. Far skal ikke med det samme overbringe hende til mor, for far kan lige så godt trøste som mor kan.
Prøv også at sætte ord på, når far står med hende og hun vil over til dig. Selv om hun endnu ikke selv har så meget sprog, så forstår hun alligevel en del. Prøv derfor at sige direkte "Du skal nok komme over til mor, jeg skrælder bare lige guleroden først" eller hvad du nu er igang med. Så du vier hende at du ved hvad hun vil, du smider bare ikke alt hvad du har i hænderne.
Prøv også at lade far være mere alene med hende, så de to får noget tættere sammen. Lad dem tage i skoven, på legepladsen, på biblioteket sammen, så de stille og roligt opbygger noget, som du ikke er en del af. Det vil gøre at hun også begynder at søge far mere.
Fortsat held og lykke - og jeg tror bestemt ikke at jeres datter får traumer af det:o) Hun lyder som en fin pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske