Brev:
For lille til at blive opdraget
14. november 2005
Alder:
5 mdr.
For lille til at blive opdraget
Kære Helen
Min søn er 5½ måned, og jeg synes jo, at han allerede er så stor. Samtidig er han jo kun en lille bitte baby! Men han har jo nogle forskellige dårlige vaner eller mønstre omkring søvn, som vi gerne ville prøve at bryde. Spørgsmålet er, hvordan man går frem, når han er så lille. Jeg vil gerne vide, om han simpelthen er for lille til at "opdrage" på, eller om det faktisk er bedre at sætte ind nu end senere, når han er endnu mere bevidst.
Helt konkret er situationen, at han vågner meget ofte om natten. Ikke fordi han nødvendigvis er sulten, han vågner bare?! Så "kalder" han og klynker, indtil jeg eller far går ind (han har sit eget værelse) og putter ham. En gang imellem kan jeg få ham til at falde i søvn igen i sengen ved at vugge hans krop og tysse på ham. Men som regel skal han tages op og vugges til ro eller helt i søvn armene eller i dynen - det fortæller han os ved at klynkeriet bliver kraftigere og så ender i decideret gråd, indtil han kommer op.
Han bliver puttet af mig ved amning, hvor jeg eller far synger lidt med ham inde på værelset først. Han falder altid i søvn efter amningen, og så bøvser jeg ham og lægger ham i sengen. Ofte er han helt væk, andre gange møffer han lige lidt rundt og falder så i søvn.På denne måde er putningen ukompliceret.
Opvågningerne starter ved 22-tiden, og som regel ammer jeg ham igen ved 23-tiden, når vi går i seng. Der vågner han nemlig som regel også.
Så vågner han igen klokken 01-02-stykker - eller i det hele taget alt fra hver 2. til hver ½ time indtil klokken 03, hvor jeg så ammer ham og håber at få et par timers ro. Det får jeg så også nogle gange. Men det sker tit, at han vågner igen klokken 05-06. Nogle morgener ammer jeg ham ved 5-6 tiden igen, fordi jeg så ved, at man derefter kan sove en time eller måske to mere. Hurra... efter sådan en nat.
Han får skemad - tre måltiden om dagen, hvor det varierer meget hvor meget han spiser. ½-1½ dl. Grød to gange, grøntsager én gang. Ham ammes også formiddag, eftermiddag, aften og nat - og efter en periode, hvor han har ammet meget lidt har han pludselig fået lysten tilbage og tager gerne begge bryster. Så det kan da ikke være sult, vel?!
Jeg tror ofte, det er hans mave, der generer ham. Han prutter meget og ligger tit og vælter rundt med benene lige op i luften, når vi kommer ind til ham. Han bliver også ved med at trække dem op, når han er ved at falde i søvn.
Han har ikke hård mave - hans afføring er dog ikke splattet, men sådan ... blød a la voksnes.
Nå, men hvordan får jeg brudt hans dårlige søvnmønster? Kan man lade ham ligge og klynke, eller er han for lille til at forstå, at man skal falde i søvn selv? Og hvad hvis det er fordi, han har ondt i maven?
Er vores putteritual med amning ugensigtsmæssigt på sigt, fordi han dermed måske lærer, at man kun kan falde i søvn ved brystet?
Hvornår er børn gamle nok til at man kan forsøge at lære dem noget? Jeg vil jo ikke have, at han føler sig svigtet...
Venlig hilsen
Stine