Svar: Vuggestue og morsyg
14. november 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Mai-Brit
Idag har vi den 14. og det vil sige at lille Alfred kun har være i vuggestue i 10 hverdage. Han har aldrig oplevet noget lignende og det er en stor mundfuld. For det første skal han lære at du ikke forlader ham, men at du kommer efter ham igen. Han skal finde ud af, hvor han skal gå hen, når han er ked af det, - "hvem vil trøste og tage sig af mig". Han skal finde ud af reglerne, - "hvordan skal jeg gøre, for at passe ind".
Hele verden har ændret sig. Du skal derfor se det som en sund reaktion, at din dreng nu klynger sig mere til dig. Det har han brug for den næste tid. Giv ham så meget omsorg og ro du kan.
Jeg var hos en familie forleden, som fortalte at de havde læst en amerikansk undersøgelse, hvor man havde målt stress-hormon i blodet hos børn der startede institution. Det viste sig at være voldsomt forhøjet i flere måneder, hvilket jo kan sige lidt om, hvor stor en ændring det er for børn at skulle begynde institution.
Ikke at det nødvedigvis er dårligt, mere at man skal være opmærksom på at barnet kan have lidt andre behov i den periode.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske