Brev:
6 1/2 måned og stop af natamning
15. november 2005
Alder:
6 mdr.
6 1/2 måned og stop af natamning
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse, dine svar har hjulpet os en hel del gange :-).
Vores søn er 6 ½ måned gammel nu og han er rigtig begyndt at prøve sine forældre af….
Det skal nævnes, at han de sidste 2 ½ uge har haft henholdsvis feber med efterfølgende forkølelse og hoste, hvilket han dog så småt er kommet over, og det sidste nye er, at han i lørdags har fået en tand (den er så småt brudt igennem).
Vores spørgsmål er omkring hans natputning samt hans talrige vågne perioder igennem natten, hvor han serviceres i form af amning. Den sidste stykke tid, er han dog begyndt at vågne oftere og oftere om natten, og det er hans forældre ved at være godt trætte af, han har øget det fra at vågne 2-3 gange, til at vågne hver 1 time igennem natten.
Det skal nævnes, at han ikke bruger sut og ikke gider den, vi har forsøgt en del gange.
Hans dag ser således ud :
Kl. 07.15 Vågner, bliver ammet.
Kl. 08.30 Ammes i søvn og sover ½ time til 3/4 (sidste nye er, at vi er begyndt at tilbyde ham havregrød…., men det kan han bare IKKE lide….., men vi giver ikke så let op J).
Kl. 11.30 – 12.00 Får han middagsmad i form af 3 små kartofler med grønsager (blomkål eller brocoli og det sætter han stor pris på og spiser gerne helt op, nogengange endda lidt frugtmos som dessert).
Kl. 13.30 Ammes han i søvn og sover omkring 2 til 2 ½ time.
Kl. 15.30 Tilbydes han eftermiddagsmad i form af risgrød (2 ½ dl, spiser det meste) og ammes efter han ikke gider at spise
mere.
Kl. 17.00 Ammes han.
Kl. 19.30 Tilbydes han aftens mad i form af (2 ½ dl)risgrød med frugtmos og efterfølgende dessert i form af frugtmos, men
spiser meget sjældent op.
Kl. 20.00 Ammes han i søvn.
Kl. 21.00 Vågner han og er lysvågen og græder og ammes derfor i søvn.
Ofte vågner han igen en eller to gange inden vi går i seng kl. 22.30.
Kl. 00.30 Vågner han og ammes.
Også fortsætter det så igennem natten, med vågne perioder og amning.
Spørgsmålene er derfor :
Hvorfor vågner han mon en time efter han er blevet lagt i seng? (tryghed eller?). Hvad skal vi gøre? Er det et skråplan at amme ham i søvn? (han er aldrig nogensinde blevet lagt i sengen, uden at blive ammet i søvn). Er det forsvarligt nok, at stoppe natamningen og hvordan griber vi det an? Er det i den forbindelse ok, at tage ham op af sengen (dog ikke ud af soveværelset) og vugge ham i armene og trøste ham, når han græder i vilden sky (du kan sikkert godt høre, at vi har forsøgt, han blev tilbudt vand, blev trøstet ved at vi sad ved siden af sengen, holdte ham i hånden o.s.v., men der var skrig og skrål i en hel time).
Vi har udtænkt en lille plan, som vi gerne vil høre din mening om :
Første skridt er, at lære ham at blive puttet uden amning, så han lærer at falde i søvn selv.
Andet skridt vil være (når han har lært ovenstående), at flytte ham ind på eget værelse og der samtidig stoppe natamningen.
Hvis vi kommer så langt, at det bliver nødvendigt med en ”kold tyrker” i forbindelse med natamningen, hvor lang tid tager det så i værste tilfælde? Og hvor længe skal vi lade ham ligge at græde og hvad gør vi?
Håber du kan hjælpe os med et råd omkring ovenstående….
På forhånd tusinde tak for hjælpen.
Mange hilsner fra
Lotte & Frank Hansen