Svar: Vil ikke have skemad - 7 mdr.
15. november 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt høre at det er lidt skidt, at din søn har valgt skemaden helt fra og nu foretrækker amning. I princippet har du ret i at man godt kan prøve at give det en pause i et par dage, for at se om han så ville være interesseret igen. Problemet i det kan dog være at han jo allerede nu har trappet amningen, så meget op, at det tager pladsen og dermed lysten til skemad. Og han kan ikke leve af din mælke alene i længden - han er jo en stor dreng.
Jeg vil foreslå dig at du prøver kun at give skemad 2 gange dagligt, men foruden skemaden skal du give ham brødstykker og lignende i hånden, som han kan sidde og spise selv. Det må han gerne få med den alder han har nu. Jeg tænker at det vil være vigtigt for ham selv at være medbestemmende og prøve at spise selv.
Dertil kommer at tiden jo arbejder for jer. Hvis han er god til det med mad i store stykker, så kan du så småt godt begynde med rugbrødshapsere og lignende, når han er 7½ mdr. Det er set før - nogle børn skal dog have længere tid til den fastere mad - hvor andre nærmest springer skemaden over.
Prøv som hovedregel at give ham det samme mad som du selv spiser. Du skal naturligvis vælge retter, som er 'børnevenlige', men så I kan spise sammen og lad ham smage fra din tallerken. Det kan bedre interessen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske