Brev:
Sojamælk, putning, sove ude
15. november 2005
Alder:
12 mdr.
Sojamælk, putning, sove ude
Hej Helen
Lige et par spørgsmål - vores datter bliver snart 1 år.
Hvad er din holdning til soja / rismælk? Vores datter er ikke allergiker, men har stadig en tendens til at få hård mave af sødmælk. Desuden tror jeg hendes mælkeindtag er en anelse for højt, men det er svært at vurdere når hun går i vuggestue.
Kunne det være en mulighed at give et andet produkt end sødmælk udover MME? Hvornår bruger man soja/rismælk? Er det lige så sundt som sødmælk? Må man give det i flaske eller er sukkerindholdet højere end i MME?
Hvornår er det hensigtsmæssigt at vende vores datter fra putteflasken? Hun elsker den og jeg tror ikke det er muligt endnu. Hun bliver puttet stille og roligt mellem 19-20. Der er sjældent problemer med putningen.
Dog har hun pt. en periode med meget urolig søvn mellem 22-24 om aftenen. Hvis hun ikke får sin sut med lynets hast kan hun meget let kamme helt over og gå væk i gråd. Den eneste måde vi kan få hende ned på, er ved at hun bliver vækket, taget op og kommer ud i lys. Derefter plejer vi at gå tilbage til sengen og synge for hende, nusse hende osv. Nogle gange er det nok til hun falder i søvn, men andre gange starter gråden igen og så kan hun kun komme ned med en flaske (og det er her vi tænker på at man måske kunne give soja/rismælk for ikke at overskride de 500 ml i døgnet. Han prøvet kamille og vand, men det gør hende bare mere gal).
Vi har virkelig prøvet at undgå flasken, men hun kan græde til hun kaster op af det. Og hvis hun græder længe (fx 20-30 min) tager det hende timer at komme af med den efterfølgende ”hikke” som så igen gør hendes søvn besværlig.
Det er en ond cirkel og vi føler ikke at vi kan se hvad vi skal gøre anderledes. Hvad mener du? Hun sover i sit eget værelse.
I vuggestuen ligger alle børnene ude, og nu er det jo begyndt at blive rigtig koldt. Vi overvejer at købe et lammeskind til hendes krybbe, men har hørt delte meninger om brug af lammeskind. Hvad mener du? Er det for varmt i kombination med en uld/fleece heldragt? Vores datter har to gange fået penicillin for røde øre og vi passer meget på hun ikke bliver kold, men er det i overkanten med både lammeskind og uld?
Er røde øre det samme som mellemørebetændelse?
Jeg har hørt at man med fordel kan give mælkesyrebakterier samtidig med at der gives penicillin – er det noget du ved noget om? På apoteket er alle præparaterne til børn over 2 år, men kender du nogle helsekostprodukter?
Håber du kan finde hoved og hale på de lidt rodede spørgsmål 
Kærligst
ML