Brev:
Ingen appetit - afvisning eller forstoppelse?
15. november 2005
Alder:
5 mdr.
Ingen appetit - afvisning eller forstoppelse?
Hej Helen
Pyha, suk... ja, nu må jeg altså desværre skrive igen.... Jeg synes det her er en riiiigtig trist periode! Det hele går virkelig meget op i mad for tiden, og jeg kan ikke rigtig finde ud af det! Min lille dreng er så svær at finde ud af... det ene øjeblik vil han ikke ammes, det andet øjeblik vil han ikke spise skemad. Jeg er ved at at være rigtig, rigtig ked af, at det med spisesituationen skal være så svært... Det skulle jo være noget dejligt, naturligt og sjovt, men det fungerer bare så skidt... skal det virkelig være sådan? Snøft :-(
Han er 5½ mdr. og har de sidste to dage totalt nægtet at spise skemad, som han ellers har fået siden han var 4 mdr. (Han ville dengang ikke ammes). Forstår ikke helt hvorfor. Han kan ikke en gang lokkes med frugtmos.
Han vil gerne drikke vand af et glas og ammes lidt - men vil ikke spise, selvom han egentlig virker sulten. Jeg er ret sikker på, at det ikke er tænder. Jeg kan ikke mærke noget i hvert fald.
Men samtidig har han ikke haft afføring (det har han normalt stort set hver dag) - i går ingenting og i dag kom der en lille bitte klump, en halv bortennisbold, som var ret fast. Hænger det sådan sammen, at barnet mister appetitten, når det er forstoppet?
På den anden side er jeg bange for, at det er fordi, han er ved at være træt af det der med skemaden. Han kom jo lynhurtigt op på tre måltider om dagen, og synes i begyndelsen at det var herligt med den der ske - men appetitten svinger nu som sagt utrolig meget!! Sidste uge ville han ikke spise ret meget, så i to dage spiste han pludselig med fryd alle måltider til sidste skefuld. Så de seneste dage, har han skulle nødes lidt - og de sidste to dage - absolut intet! Vender bare hovedet væk og klynker.
Er det normalt, at appetitten hos børn svinger så meget generelt?
Sku jeg måske tage det lidt roligt med skemaden - f.eks. skære frokosten væk igen? Eller morgenmåltidet? Jeg ammer nu igen 4-6 gange i døgnet.
Det virker som om, han gradvist mister lysten til sin egen mad, men synes det er meeeget spændende at se på os, når vi spiser. Især om morgenen har han de sidste to uger generelt været mindre og mindre interesseret i sin risgrød, som han ellers elskede i begyndelsen... til gengæld har han efter 1½ måneders afvisning af brystet pludselig fået interesse for amningen igen den seneste uge endda også om dagen (???!). Han er samtidig begyndt at sove endnu dårligere om natten.
Jeg er bange for, at vi måske er kommet til at presse ham lidt, fordi han i en lang periode ikke ville ammes om dagen, så skemaden blev så vigtig at få i ham, da han ellers spiste hele natten. Kan man redde situationen, så vi ikke skræmmer ham helt fra at spise skemad? Det er virkelig en svær balancegang det her, synes jeg!
Hvad vurderer du?
Frustrerede hilsner
Stine