Svar: Ingen appetit - afvisning eller forstoppelse?
15. november 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Jeg tænker at der bestemt kan være en sammenhæng imellem din drengs manglende madlyst og det at han virker forstoppet. Samtidig ses også en øgning af amning - tingene hænger sammen.
Når man har forstoppelse og afføringen fylder i tarmen eller der ligesom sidder en lidt hård klump, så er der ikke plads til så meget mad og madlysten forsvinder. Samtidig giver det også uro og smerter i maven, når man ikke kommer af med afføringen. Når din dreng ammes, så stimuleres peristaltikken, altså tarmbevægelserne og amning bedrer derfor forstoppelsen og virker også smertestillende og tryghedsgivende for ham.
Jeg synes det lyder fornuftigt at skrue lidt ned for mængden af skemad, for at bibeholde de gode spisevaner. Prøv at lave lidt rodfrugter til ham. Grøntsagsmos er godt til at holde maven igang og de smager af noget. Giv ham også vand at drikke sammen med mosen.
Børns appetit kan godt svinge og derfor skal du prøve at tage det roligt og ikke presse ham unødigt. Gå ud fra devisen at lidt også har ret, altså at lidt er bedre end ingen ting. Til morgenmad har han måske behov for nye smagsoplevelser. Prøv i løbet af de næste 14 dages tid at introducere lidt havregrød og prøv at give ham en brødskorpe i hånden, som han selv kan side og 'fedte med'. Fra 6 mdr´s alderen kan han komme i høj stol og her begynde at være lidt mere med ved bordet. Det er også med til at ændre lidt på tingene. Her kan han få kogt kød/fisk og kan derfor begynde at smage mere af den mad du også har på din tallerken, hvis det virker mere interessant.
Derfor - ro på. Lad ham selv prøve at vælge lidt fra og til lige i øjeblikket og sørg for at han får nok at drikke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske