Svar: Bange for mænd og farvel
17. november 2005
Alder:
2 år
Kære Mor
Det er normalt at børn i perioder kan være mere eller mindre reserverede overfor fremmede, - eller rettere sagt, så kan de være bange for fremmede eller bange for adskillelse.
De små børn reagerer ofte over for fremmede, som de ikke kender, eller som ser anderledes ud. Et lille barn kan f.eks. begynde at græde voldsomt over at en person har briller, eller har meget mørke øjne, hvis barnet f.eks. ikke har set dette før.
Større børn begynder at få lidt mere fornemmelse for at noget kan være farligt og bliver derfor bange for at blive væk. De ved at verden er stor og de føler sig utrygge ved tanken om adskillelse.
I forhold til din søn, så lyder det ganske normalt, med den måde han reagerer på. Da han har været udsat for en forskrækkelse, så er det klart at hans lille krop husker dette og han derfor bliver utryg, når han oplever situationer der minder om dette.
Jeg synes det er en meget flot måde du tackler det på og det er nogle meget fine overvejelser du gør dig. Jeg tror dog I skal skelne imellem at tale om episoderne og på den måde holde fast i dem, og det at bekræfte ham i den følelse I oplever han har i en helt konkret situation.
Det er således rigtig fint at sige "Ja Noah bliver bange, men damen/manden vil bare sige hej" og på de måde referere til nuværende situation, mere end at holde fast i noget tidligere sket. Kan du se forskellen?
Det er klart i perioden/dagene efter at en situation har været opstået, så vil han huske det og I skal naturligvis snakke om det, men også, som din mand er inde på, prøve at fokusere på andre ting og så støtte ham der. Det er en svær balance. Det lyder dog som om I er på rette spor og det gør jo heller ikke noget at I ikke gør tingene helt ens:o)
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske