Svar: 16 mdr. er interesseret i mad, men spytter det meste ud igen
17. november 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Susanne
Sådanne situationer er altid svære at rådgive omkring, når man sidder gennem en brevkasse og ikke kan se hvad der foregår:o)
Jeg kan godt forstå dine frustrationer, for det er hårdt, når man står og laver mad og ens dreng intet spiser af det, eller spytter det hele ud igen.
Tager han på som han skal? Det er jo en indikator for om der trods alt kommer noget indenbords. Hvis han gør det, så prøv at være så afslappet omkring måltidet som muligt.
Aat han afviser skeen, når du kommer med den er normalt. Du skal dog være opmærksom på, hvordan du reagerer, når han gør det. At lukke munden er jo et 'magtmiddel' og en måde at vise dig at han sætter sin vilje igennem. At vise vilje og selvstændighed hører med til en almindelig sund udvikling.
Når barnet lukker munden sammen, så sker der forskellige ting. Nogle mødre går pligtskyldigt igang med at lave specielle retter til barnet, andre lader barnet sidde i lang tid i håb om at 'vinde kampen' og atter andre lokker med belønning, hvis der bliver spist lidt.
Uanset hvad man gør, så er barnet i centrum og får den fulde opmærksomhed (positivt/negativt). Det er naturligvis afledt af at man som forældre er bekymrede for sit barns trivsel, men hvis din søn trives, så må du prøve at lægge den bekymring fra dig.
Din søn har en rigtig god hukkommelse og det tager tid at få ændret på tingene. Måden at gøre det på er ved at servere det samme som I andre spiser. Han behøver ikke skemad, men kan spise brød og almindelig mad. Hvis han er så langt i sin udvikling at han bevidst smidder med maden og det ikke handler om at han mundmotorisk har vært ved tingene og derfor spytter det ud igen, så må du flytte tallerkenen.
Du skal være opmærksom på at han ikke skal tilbyde mælk i store mængder, da det fylder meget i maven. Ofte er vi tilbøjelige til at tænke at hvis han bare har fået lidt mælk, så har han da fået noget, men han skal have rigtig mad og kan drikke vand.
Hvis du oplever ham som meget ensidigt spisende og finder det problematisk, så må du kontakte lægen, for at være sikker på at han er godt nok dækket ind.
Håber lidt at mine tanker kan hjælpe dig videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske