Svar: Afføring 3½ måned
17. november 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
For det første vil jeg lige sige at din datters vægtøgning lyder okay og at det er normalt at hun tager lidt mindre på om ugen, når hun er 4 mdr gammel. En gennemsnitlig (husk gennemsnitlig!) vægtøgning kan for hendes alder være ca 600g om måneden.
Det er sandsynligt at der kan være sket en ændring i hendes måde at optage mælken på. Man ved at der sker enzymændringer i tarmene ved 4 mdr´s alderen og at der således går flere dage imellem hendes afføringer er således normalt. At afføringen virker tyndere er også normalt.
Du kan afhjælpe hendes mavesmerter med lidt babymassage, for at prøve at få hende til at slappe af. Du kan give hende lune omslag på maven og du kan også prøve med lidt sukkervand. 1 tsk. sukker i 100ml vand er blandingsforholdet og hvis hun afviser flaske, så prøv med en ske eller af et lille snapseglas.
At hun er begyndt at vågne mere om natten, kan godt være et tegn på at hun kan have behov for lidt mere mad. Hvis du ikke øger din mælkeproduktion ved at lægger hyppigere til, så prøv med lidt skemad. Du skal til at begynde med give det, på et tidspunkt hvor hun virker oplagt til det. F.eks. mellem to amninger. Ikke når hun lige har ammet, da hun så er for mæt og ikke når hun er ved at være ammeklar igen, da hun så er for sulten.
Da du bor i udlandet tænker jeg at du kan have glæde af sundhedsstyrelsens bog "Mad til spædbørn og småbørn" som kan hentes her:
http://www.sst.dk/publ/Publ2003/Mad_netversion_0903/in dex.html
Fortsat held og lykke, - også med malerarbejdet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske