Svar: 3 mdr og aften-putningen fungerer ikke
18. november 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Trine og Co.
Velkommen til:o)
Omkring 12 ugers alderen har børn det der hedder appetitspring, hvilket du måske også oplevede da din søn var omkring 5 uger gammel. Det betyder at han er ved at være så stor at han har behov for mere mad. Når han græder mere og er mere urolig, så bliver han lagt mere til og derved øges din mælkemængde. Det er altså helt naturligt at han kan være ekstra urolig om aftenen i et par dage, fordi han skal øge din mælkemængde.
Omkrng 4 mdr´s alderen er der også nogle børn, som begynder at have behov for lidt mere mættende mælk. Nogle forældre oplever at det hjælper med en flaske erstatning om aftenen andre at der skal vælling til. Atter andre tyer til skemaden allerede fra 4 mdr´s alderen. Vælling og skemad må dog tidligst gives fra 4 mdr, og giver man vælling så max to flasker om dagen frem til 6 mdr´s alderen.
Du skriver at du oplever at din mælk er sparsom om aftenen og hvis du føler at du ikke kan øge din mælkemængde ved at lægge ham hyppigere til, så kan det være en løsning at give ham en flaske. I givet fald skal det være med almindelig modermælkserstatning (type 1, gældende fra fødslen) med den alder han har.
For at få ændret på soverytmen om aftenen, så vil jeg foreslå at du f.eks. giver ham en flaske om aftenen, på det tidspunkt hvor du oplever at din mælkemængde er sparsom. Derudover vil det være en god idé at han får mælk igen, når du selv går i seng. Det vil sige kl 22-23. Her skal du simpelthen tage ham op, evt. lægge dig og amme ham eller give ham en flaske og lade ham spise i søvne. Det skulle gerne kunne flytte hans opvågning om natten lidt, så du også selv får lidt sammenhængende timer. Men ellers må man sige at det er rigtig flot at sove fra 19-20 til 5-6 næste morgen, når man kun er 3 mdr. gammel.
Hvis I oplever at bad om aftenen er skidt for rutinen, så må I bade ham på et andet tidspunkt. Måske om eftermiddagen. Her kan far bade ham og de kan have det sammen og nyde hinanden og badet, når far kommer hjem fra arbejde. Imellemtiden kan mor jo så lave noget andet og have lidt tid for sig selv. Alternativt kan badet være om formiddagen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske