Brev:
Opslidende eftermiddage - pige 7 mdr
19. november 2005
Alder:
7 mdr.
Opslidende eftermiddage - pige 7 mdr
Min datter er nu 7 mdr. gammel og jeg/vi kæmper med nogle meget lange eftermiddage. Fra klokken er ca. 16.00 er hun meget pylret og tydligvis overtræt (og det samme bliver moderen så også.-). Det er det eneste tidspunkt på døgnet, hvor hun er helt umulig at få til at sove. Hun græder rigtig meget og er fuldstændig ude af flippen.
Ellers putter hun generelt meget fint.
Det skal dertil siges, at hun er en meget småtspisende pige og har altid været det. Hun har desuden haft en meget træg mave (hård mave) siden vi gik over til mme, da hun var 4 mdr. Hun er spinkel og har altid været det.
Jeg er meget forsigtig med, hvad jeg giver hende at spise, fordi hendes mave meget nemt går i stå - og når det sker, er hun meget ked af det og vil slet ikke spise noget. Hun er meget glad for alt hvad der er sødt, så derfor har jeg haft mit hyr med alt, hvad der hedder grøntsager. Jeg har dog endelig fået hende vænnet til gulerod.
En god dag ser nogenlunde sådan ud:
6.00 4 ml. laktulose og ca. 50 ml mme
08.00 majsgrød med frugtmos+ vand af kop (max 50 ml)
8.30 Sove i 1- 1 1/2 time (på en god dag). I barnevogn på altanen
11.00 Kogt gulerod som er blevet most (ca. 3 isterning-størrelser). Herefter tilbydes flaske med mme
12.30 Sove 1- 1 1/2 time. I barnevogn på altanen
14.30 A38 med frugt og mme efter behov
16.00 Jeg prøver at putte hende igen - det ender oftest i skrig og skrål og efter en times tid giver jeg op. Prøver som udgangspunkt at putte hende ude på altanen i barnevognen- men jeg har det dårligt med at hele Kbh. kan høre mit barn græde i sååååå lang tid.
17.00 Flaske max 50 ml - prøver at give hende lidt skemad evt gulerod, men hun er som oftest for træt til at ville noget som helst
17.30 Aftenbad og 4 ml. lacktolose - tilbydes flaske men vil sjældent have noget.
18.00 Sover - fuldstændig udmattet!
Hun vågner typisk igen ved 22 tiden (ca. 150-200 ml mme) og igen på et tidspunkt mellem kl. 03-05 (100 ml mme)
Hvis hun i dagtimerne falder i søvn (max i 40 min) i barnevognen i forbindelse med at vi er ude og "trille", men ude for normale lurtidspunkter, "skrider" hele dagen.
Jeg kunne godt tænke mig at arbejde hen imod, at hun kunne være mere frisk/udhvilet når hun er vågen - altså tage nogle længere lure. Pt. synes jeg, at hun meget hurtigt bliver træt efter at have sovet i dagtimerne, hvilket bevirker at hun også ofte er træt, når hun skal spise. Decideret aftensmad når det sjældent at blive til.
Jeg kunne godt tænke mig, at hun kom senere i seng (i håb om at hun ville kunne få et måltid mere og måske sove lidt længere i den anden ende...). Hendes mønster med at komme i seng kl. 18, har hun haft de sidste 3 mdr.
Det har et par enkelte gange lykkedes mig (også med skrig og skrål) at få hende til at falde i søvn ved 16 tiden, hvor hun så sov til kl. 18. Men så har jeg også alligevel syntes, at det var en lang lur så sent på dagen.... :)
Har du et forslag til, hvordan vi kan komme bort fra disse opslidende eftermiddage?
Desuden - er det en dårlig idé at nægte hende mælk om natten (altså efter kl. 24)? Jeg har ikke gjort det, da hun i forvejen er en lille let sag....
På forhånd tak for din hjælp (endnu engang) :-)
Træt majamor