Svar: Opslidende eftermiddage - pige 7 mdr
19. november 2005
Alder:
7 mdr.
Kære trætte Majamor
De fleste børn kan nøjes med to lure dagligt, når de er 7 mdr og derfor kan jeg godt forstå at din datter protesterer, når du forsøger at lægge hende til at sove igen om eftermiddagen. Måske vil det være sådan at hun nogle gange kan have behov for at powernappe 20-30 minutter, men oftest vil det ikke være nødvendigt.
Det er altid rigtig hårdt i de perioder, hvor børnene ændrer sovevaner. Det vil sige i de perioder, hvor de går fra 3 til 2 lure dagligt, som din datter er igang med nu, og i de perioder, hvor de går fra 2 til en lang lur og tilsidst, når de holder helt op med at sove til middag.
Du er selv inde på at hendes sparsomme madindtag kan have noget med søvnen at gøre, og det tror jeg du har ret i. Når jeg ser på jeres dagsplan, så ser det umiddelbart fint ud, hvad angår antallet af måltider og søvn, men jeg savner lidt mere fast føde. Altså en lidt mere bastand form for skemad.
Majsgrød er en meget lind grød som er rigtig god som 'begyndergrød', men nu har din datter brug for noget som mætter hende mere. Har du prøvet med havregrød med smørklat og mælk eller øllebrød. Du kan også give hende trekornsgrød.
Det er godt at hun nu er ved at blive glad for gulerod, men hun skal også have kogt kød og fisk med den alder hun har nu. Har du prøvet at købe nogle at de produkter der findes på glas? Nogle gange er børnene rigtigt glade for disse. Prøv f.eks. at købe et glas med pasta bolognaise og se hvad hun siger til det.
I stedet for A38 om eftermiddagen, vil jeg foreslå at du her tilbyder et mere aftensmads lignende måltid. Da hun er til de søde grøntsager, så vær opmærksom på at du også kan købe søde kartofler og at ærter og majs lavet til mos, også giver en lidt sødere smag. Mange børn kan også rigtig godt lide rodfrugter, fordi de smager af noget. Grøntsagsmos af rodfrugter kunne f.eks. være en blanding af gulerod, knoldselleri, persillerod, pastinak. Skær grøntsagerne i små tern og kog dem ca 15 minutter til de er godt møre og nemme at mose ud. Hæld vandet fra (gem det evt.), kom fedtstof i og du kan så vælge om du vil bruge kogevandet for at skabe passende konsistens, eller om du vil energitætte det lidt ekstra med mælk.
Du skal ikke være bange for at hendes mave går i stå. Det er netop vigtigt at hun begynder at få en mere forskelligartet kost, for at hendes mave fungerer. Grøntsagsmos er derfor at foretrække.
Lige nu, hvor hun er ved at gå fra 3 til 2 lure i løbet af dagen, må du leve med at hun nogle dage falder i søvn rigtigt tidligt. Men netop derfor er det vigtigt at hun får en rigtig portion mad om eftermiddagen.
I takt med at hun får fastere mad, så burde hendes søvnvaner også ændre sig, men det tager jo lidt tid:o)
Husk også at give hende mad, som hun selv kan sidde med i hånden. F.eks. en brødskorpe. Hun kan jo med den alder hun har nu sagtens sidde med ved bordet og deltage i spisningen og også smage lidt af den mad, som I andre har på jeres tallerkener. Netop det kan også appellere til at begynde at smage på andet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske