Brev:
Er begyndt at vågne ofte om natten (3½ mdr.)
19. november 2005
Alder:
3 mdr.
Er begyndt at vågne ofte om natten (3½ mdr.)
Hej igen Helen
Vores søn på godt 3 måneder har i en lang periode kun spist en gang om natten og er så stået tidligt op ... de sidste dage er han begyndt at vågne (og tilsyneladende være sulten!) noget oftere; hans aften/natte-'rytme' ser sådan ud:
Han bliver lagt i seng ved 19-tiden efter at have fået MME om eftermiddagen (efter råd fra vores sp - han spiser op til 200 ml på dette tidspunkt) og MM til aften. Så sover han nogle timer - det passer som regel med at han begynder at røre på sig ved 21.30-tiden hvor vi giver ham MM inden vi går i seng. Han sover så til mellem 01-02, hvor ham får MM (dog med en eller flere 'opvågninger' undervejs) og herefter et par timer til ca. 04 hvor han vil have MM (han er ikke tilfreds med sutten og falder ikke til ro uden mad) - og så starter dagen ca. kl. 06.
I løbet af dagen får han MM ca. kl. 07, 10, 13 - nogle gange et måltid mere. Han spiser hurtigt og effektivt og tager fint på. Han er ca. 63 cm og vejer 7300 g. Nogle dage gylper han en del - andre dage gør han ikke.
Vi kunne godt tænke os at han ikke tog så mange måltider om natten ... jeg har prøvet at lægge ham til oftere om dagen men han er ikke mere sulten. Vi er kun lige begyndt med flasken med MME om eftermiddagen og tænker at det måske vil få en virkning efterhånden ...
I løbet af dagen sover han som regel 4 lure på mellem 45 min og 1½ time - han er max. vågen 2 timer mellem lurene.
Er det fornuftigt at give ham mad når han tilsyneladende efterspørger det om natten - jeg kan ikke lige se hvad vi ellers skal gøre hvis han vitterligt er sulten? Er det bare noget han skal lære sig - med vores hjælp eller er det for tidligt at lære det?
Han tager som regel kun det ene bryst til et måltid - han får tilbudt det andet ... også senere efter bleskift men er mæt.
Jeg skrev til dig forleden om problemer med aftenputningen og fik måske ikke forumuleret mig helt klart mht. natterytmen - han sover IKKE igennem som jeg måske tror du fik indtryk af ... men nu har jeg beskrevet hans natterytme ift. disse nye spørgsmål:o)
/Trine & Co.