Brev:
Fordøjelsen og kostfibre
21. november 2005
Alder:
16 mdr.
Fordøjelsen og kostfibre
Hej Helen,
Min datter er snart 16 mdr. og spiser almindelig kost nu (endelig!), dog i mindre stykker, da hun ikke har så mange tænder.
Mit spørgsmål går på fordøjelsen. Jeg beklager...
Hun har ca. 2-4 bleer med bonus i hver dag.
Tit kan jeg se hvad vi fik at spise igår, i hendes ble. Især hele majs, gulerødder, rød peber og hele ærter kommer ud i samme form, som de kom ind.
Hun elsker disse grøntsager og jeg giver hende derfor tit.
Men får hendes krop noget ud af grøntsagerne (vitaminer osv.), når de alligevel kommer hele ud i den anden ende?
Med hensyn til rugbrød:
Indtil videre har hun fået rugbrød uden kerner. Mørkt rugbrød, sønderjysk rugbrød, lyst rugbrød osv.
Hvornår kan jeg begynde at give hende brød med bløde kerner, fx. skovmandsrugbrød o.lign.?
Hvis de overskårne kerner blot kommer ud i den anden ende igen, så får hun vel ikke noget ud af at få det...eller?
...det er jo også lidt sværere at spise, men jeg savner at kunne give hende godt "tungt" brød som vi andre spiser.
Venlig hilsen
Catrine