Svar: Fordøjelsen og kostfibre
21. november 2005
Alder:
16 mdr.
Kære Catrine
Det er normalt at visse grøntsager og kerner kan komme hele igennem systemet uden at blive rigtigt fordøjet. Det sker hos børn, men faktisk også hos voksne nogle gange, - vi studerer bare ikke vores egen afføring så nøje - beklager!
Der sker i princippet ikke noget ved at du giver din datter brød med hele kerner. Problemet i det er dog, som du selv skriver, at hvis kernerner kommer hele ud, aå får hun igen glæde af dem og får hun for mange, så kan hun få en meget løs afføring.
Når du skal vælge brød til din datter, så kan du variere det lidt, så hun nogle gange får det brød du selv synes er lækkert. I princippet skal man vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Du behøver således ikke at vælge brød med hele kerner, men kan godt finde et 'tungt' brød som er rigtig godt for jer alle.
Med hensyn til stykker af grøntsager, så skulle hun her kunne få, hvad hun har behov for. Der sker ikke noget ved at de kommer hele igennem systemet.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt hun er dækket ind med vitaminer, så kan du tilbyde hende en multivitamin tyggetablet dagligt. Knæk den i 4 stykker til at begynde med, så hun ikke får det galt i halsen.
Det er i øvrigt dejligt at hun nu er begyndt at spise godt og varieret. Bedre sent end aldrig:o) Super!
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske