Brev:
Hysterisk 16 måneder
23. november 2005
Alder:
16 mdr.
Hysterisk 16 måneder
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datterpå 16 måneder og hendes problemer med at sove. Jeg beskrev, hvor rasende hun bliver, og at hun absolut ikke lader sig trøste med kærtegn og lign. og du foreslog, at hun måske lider af en form for taktil skyhed. Det har jeg efterfølgende tænkt meget over, og kan se, at det giver god mening i forhold til hendes adfærd. Desværre har jeg svært ved at finde alternativer til de situationer der volder os vanskeligheder.
Om aftenen har det hjulpet os at følge dit råd om ikke at tage hende op når hun skriger, men bare at være i rummet til hun selv finder ro og lægger sig ned. Det kan godt tage sin tid, men det er en bedre løsning end at vi skal tvinge hende til at sidde og hyle og vride sig i vores arme i timevis.
Hun bryder sig generelt ikke meget om berøring og giver fx ikke knus og gider ikke sidde i mere end 30 sek. på skødet. Når hun rører ved os er det ofte meget voldsomt, og hun kommer tit til at slå eller hive meget hårdt, selvom det virker som om hun mener det kærligt. Hun protesterer meget voldsomt ved alle former for fysisk fastholdelse, og det betyder at det er umuligt at børste hendes tænder, og at hun får meget voldsomme raserianfald stort set hver eneste gang hun skal skiftes, have overtøj på eller lign.
Jeg er ikke tilhænger af at man skælder ud på små børn, og jeg forsøger derfor at tale roligt til hende, men alligevel insistere på, at hun skal have tøj på eller hvad det nu er. Det har dog ikke den store effekt, og jeg føler det under alle omstændigheder som en form for overgreb, når jeg dagligt skal tvinge hende skrigende ned på gulvet og ligge for at hun kan få flyverdragt på.
Hun er i det hele taget et meget uroligt barn, der har svært ved at holde interessen for noget og at lege selv. Hun er heldigvis meget glad for at gå i vuggestue, men herhjemme er hun frygtelig rastløs og irritabel, og jeg er så ked af, at den eneste tid vi har sammen består af kampe med tandbørstning osv.
Har du nogen erfaring med den slags børn, og har du evt. forslag til, hvordan vi kan undgå alle disse konflikter og hvordan vi kan finde nogle gode aktiviteter sammen?
Kærlig hilsen N.