Brev:
Vanskeligheder ved søvn
24. november 2005
Alder:
9 mdr.
Vanskeligheder ved søvn
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen fordi, at min datters vanskeligheder i forbindelse med nattesøvnen stadig fylder en del herhjemme. I korte perioder går det ganske godt, men for det meste er det svært. Problemet er dels at hun græder når hun skal sove og dels at hun vågner 2-10 gange på en nat!
For at tage det første først. Hun er blevet puttet for at falde i søvn i sin egen seng de sidste 4-5 måneder. Hun har altid grædt voldsomt, hvis vi gik ud af værelset når hun var puttet sengen, hvorfor vi sidder ved siden af sengen mens hun falder i søvn. Vi kigger stort set ikke på hende og taler kun hvis hun hidser sig op.
Hun brokker sig ikke over at blive lagt. Hun starter med at holde en lille fest - snakker højt med bamsen, hviner og griner, rusker i dynen, om på maven, op på knæ og i den senere tid - kravle lidt rundt i sengen. Hun kan ikke lægge sig igen. Så bliver hun pludselig ked? Græder lidt, rækker ud efter os og til sidst meget ked og græder hårdt. Nogle gange må hun op og have en krammer for at falde til ro. Det er svært. Det tager ofte en times tid for hende at falde i søvn. Hun virker ellers træt nok men ikke overtræt.
Jeg må sige, at jeg er ved at miste min tålmodighed - jeg synes det er lang tid hver aften og simpelthen så ærgeligt at hendes dag skal ende sådan. Desuden er hun begyndt nogle nætter, at vågne rigtig op og der have brug for at vi igen sidder ved hendes side.
Indtil hun bliver ked virker det ikke som om hun ænser os - altså, jeg har ikke indtryk af at hun vil underholdes. Hvad er det der sker? Skal vi alligevel vænne hende til at falde i søvn uden os på værelset? Uha, der vil blive megen gråd!!
Det andet problem er at hun vågner så mange gange i løbet af natten - også nu gennem flere måneder. I starten virkede det som bl.a som om hun kunne drømme, men nu virker det faktisk som det jeg har set dig kalde, var det "vanebetinget opvågning"?. Hun vågner som sagt nogle nætter 10 gange og skal have sin sut og et strøg over håret eller om på den anden side. Hun skal som oftest også have lidt vand på et tidspunkt, hvilket selvfølgelig er fair nok.
Nogle gange tager vi hende ind til os i sengen, men der vågner hun lige så meget mens jeg får mindre søvn pga. hendes motoriske uro.
Hun falder ikke til ro hvis ikke vi kommer og da slet ikke med mindre hun får sutten. Vi forsøgte en overgang at lægge flere sutter ned omkring hende og hun fandt da selv en en gang imellem, men det havde også den uønskede effekt at hun lå og byttede og byttede sut i søvne, indtil hun blev urolig af det og vågnede!! Så det er vi holdt op med.
Om dagen er der ingen vanskeligheder med søvnen. Der falder hun selv i søvn i sin barnevogn - og sover gennemsnitlig tre timer fordelt på to lure. Hun er begyndt at kravle for en lille måned siden og er alt i alt blevet mere udforskende og dristig. Ellers er hun en lidt forsigtig pige der har det bedst med mor og far inden for synsvidde og som kun inden for den sidste måned er blevet mindre reserveret og nu også er begyndt at acceptere/tåle andre familiemedlemmer som fx. bedstemødre!
Jeg går stadig hjemme med hende men hun skal starte vuggestue i næste uge.
Håber du kan finde hoved og hale i det. På forhånd tak.
Med vennlig hilsen
Maria