Svar: Vanskeligheder ved søvn
24. november 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Maria
Jeg tror umiddelbart at I skal prøve at vende tilbage til det, der var jeres oprindelige idé. Nemlig at putte jeres datter og gå fra hende.
Hun er ældre nu og du beskriver at hun ikke søger underholdning og nærmest ikke ænser at I er der. Derfor tror jeg at I skal forsøge at gå, når I har puttet hende.
I skal naturligvis vende tilbage igen ret hurtigt, og hun skal ikke ligge alene i mere end højst 3 minutter. I skal også vende tilbage, selv om hun ikke græder, men for at vise at I er der og for at putte igen og vise at I faktisk mener at hun skal sove.
Hvis hun bliver meget ulykkelig, så skal hun naturligvis op og trøstes, men ellers sker der ikke spor ved at hun ligger og snakker med sig selv.
I skal også skelne imellem hendes gråd. Det kan godt være hun protesterer eller begynder at græde lidt - det kan være fordi hun er overtræt og bare skal have lov til at give lidt lyd fra sig. Hvis I oplever hendes gråd ulykkelig skal I naturligvis være der for hende. Og det er i den situation, at I så må blive siddende.
Det hænger sammen med hendes alder at hun nu er blevet mere urolig om natten. Du skal for det første sikre dig at hun får mad nok i løbet af dagen, men derudover er hun i 'seperationsfasen' og i en alder hvor hun begynder at drømme mere og sove mere uroligt.
Det er vigtigt ikke at reagere med sut hele natten, idet det netop giver vanebetinget opvågning. At I derfor har forsøgt at lade hende finde sutten selv, er en rigtig god idé. Prøv med en eller to sutter og prøv at sætte sutten fast på en stofble, så den er nemmere at finde.
Jeg kan godt forstå at du lidt frygter hvordan det skal gå, når hun nu skal til at passes ude, og det kan godt være at hun får endnu mere urolig søvn i denne periode. Det kan dog også være lige modsat, så hun faktisk sover meget bedre - det ses!
Du kan ikke nå at ændre på sovevanerne til hun starter i næste uge, men forsøg at holde fast i de faste rutiner og find et fast putteritual og se hvad der sker når hun skal passes.
Tidspunktet mellem 8-10 mdr er en periode, hvor jeg synes der sker rigtig mange ting, også med søvnen. Jeg tror derfor at tiden vil arbejde for jer. Bibeholde derfor de gode tanker I allerede gør jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske