Brev:
Dårlig søvn - 8 mdr.
24. november 2005
Alder:
8 mdr.
Dårlig søvn - 8 mdr.
Kære Helen.
Sidste gang jeg gjorde brug af dig var ang. vores store pige - tak for dine gode råd, de var virkelig brugbare og rammende. Denne gang har jeg brug for din hjælp i forhold til vores yngste pige på 8 måneder.
Hun er en rigtig glad og tilfreds pige, som trives og vokser godt. For en lille måneds tid siden stoppede vi med at give hende mad om natten, og siden da har hun sovet mere og mere uroligt. Hun har aldrig sovet igennem, men har sovet fint med 1-2 gange mad. Nu er hun begyndt at vågne mellem 5 og 20 gange om natten og "brokker" sig højlydt.
Vi forsøger at få hende til at falde til ro med sut, ae hende stille og evt. lidt vand. Hvis det ikke virker, så tager vi hende op og sidder stille med hende til hun falder til ro. Hvis dette heller ikke får hende til at sove, så virker det nogle gange at tage hende med over i vores seng. (Det skal lige siges at hun altid har sovet i sin egen seng). Nogle gange tager det bare et minut at få hende til at sove, i sjældne tilfælde kan det tage 1½ time!
Vi har prøvet at lade hende ligge for sig selv og brokke sig for at se om hun selv kunne falde til ro, men efter et par minutter begynder hun at græde mere og mere voldsomt.
Jeg kan huske at vores store pige havde samme tur, og desværre varede det mange måneder før hun fik mere ro om natten. Så vi kunne godt bruge nogle råd fra dig om hvad vi kan gøre for at lære hende at sove bedre. Jeg tror selv at det skyldes utryghed og ikke sult når hun vågner. Det passer vel også godt med at hun er ved at komme i "seperationsangst-alderen"?
For at give dig et bedre overblik over hendes søvn og madvaner så får du lige en plan over hendes dag:
7.00 Morgenmad, havregrød
9.00 Flaske 150 ml.
9.00 - 10.30 Formiddagslur
11.00 Frokost, øllebrød m. frugtmos eller anden grød
(Evt. lille "powenap" på 20 min. ved 13-tiden)
14.00 Eftermiddagsmad, brød med diverse pålæg, frugt
15.00 Flaske 150 ml.
16.00 -17.30 Eftermiddagslur
18.30 Aftensmad, kartoffelmos, grøntsager, kød
19.30 Flaske, 150 ml.
20.00 - 6.00 Nat
Hun er en stor pige på 11 kg og 73 cm og har spist fast føde siden hun var 4 måneder. Er glad for at spise selv, og er ved at være træt af at få ske-mad. Hun er ikke ved at få tænder i øjeblikket, så det er ikke derfor hun sover uroligt. Er heller ikke så motorisk fremme i skoene, kan bedst lide at sidde op og lege, og er ikke begyndt at kravle endnu.
Håber du har en idé til hvordan vi tackler natteroderiet.
Mange hilsner fra en træt mor.