Svar: Dårlig søvn - 8 mdr.
24. november 2005
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som en stor og dejlig pige, du der har fået. Jeg er enig med dig i at det nok mest handler om tryghed, men samtidig tror jeg dog også at du skal ændre lidt på hendes rytme for dagen og ændre lidt på hendes madindtag.
Der jo ofte en sammenhæng imellem sovevaner om dagen og sovevaner om natten. Samlet set bliver hende søvnbehov fint dækket, men jeg kunne f.eks. godt tænke mig at hun tog en lidt længere middagslur og sprang sin powernap over. Det kan godt være det kræver en fast køretur med barnevognen i en periode, for at få hende til at sove mere om dagen og få hendes rytme ændret, men jeg tror det vil være vejen frem.
Jeg forestiller mig at en plan for dagen kunne se således ud:
7.00 Morgenmad, havregrød
9.00 ½ bolle med smør, samt banan eller anden frisk frugt, efterfølgende flaske at sove på.
9.30 - 11 Formiddagslur
11.15 Frokost, Brød med diverse pålæg, tilbehør af kogte ærter, gulerødder, majs og lignende, for at øve pincetgreb og blive stimuleret 'mentalt'
12.30-13 Lægges til Middagslur. Evt. flaske for at sove længere, tur i barnevogn for at holdes sovende.
14.30-15.00 Vågner og tilbydes eftermiddagsmad, Brød med diverse pålæg, frugt eller en lille skål A38 eller lignende med bær og frugtmos.
16.00 Evt. Flaske
18.30 Aftensmad, Mere og mere af den mad I andre spiser, evt. lidt frugmos med mælk til dessert.
19.30 Flaske at sove på.
20.00 - 6.00 Nat
Du har fuldstændig ret i at jeres datters alder har betydning for hendes urolige søvn og seperationsfasen tager et par måneder:o) Derfor er det nødvendigt at tage det helt stille og roligt og så hele tiden huske på at man skal give sit barn tryghed og skabe gode vaner. Jeres datter er i en alder, hvor hun er meget mere bevidst end tidligere og hun husker - eller hendes krop husker, og derfor er det ekstra vigtigt at I ikke 'løber med på vognen' og får skabt nogle uvaner.
Hun skal naturligvis tages op og trøstes når hun er ked af det, men I skal skelne imellem gråden. Græder hun ulykkeligt fordi hun føler sig forladt, så må I være til stede eller lade hende falde i søvn, hvor I er, - hvis hun vel at mærke så lægger sig til at sove der. Men hvis hun græder fordi hun simpelthen er overtræt, så må I prøve at lade hende være og se om hun så ikke finder roen, når hun har moslet tilstrækkeligt meget rundt.
Hvis hun falder i søvn efter et minut, fordi hun får trygheden ved at være hos jer, og I så derefter kan flytte hende til egen seng, så lyder det jo rigtig godt. 1½ time er for meget, det kan vi kun være enige om, men sådan er den periode. Bare det ikke er hver aften.
Det er meget meget svært, for det er utroligt vigtigt ikke at få skabt nogle rutiner eller vaner, som er uhensigtsmæssige på sigt, men samtidig skal man også være det for sit barn, når det græder.
Det er min helt klare overbevisning, at hvis man er hos sit barn, når det græder, så vokser barnet op med en tillid til at mor og far er der for mig og de vil gerne hjælpe mig. Den tillid er helt basal for barnet, også når det kommer i skole. Når nogen driller mig og jeg har det svært, så kan jeg fortælle mor og far om det og de vil hjælpe mig. Derfor er jeg ikke tilhænger af at man lader sit barn ligge og græde ulykkeligt.
Men at vise omsorg for sit barn er også at holde fast i at man ved, hvad der er vigtigt for ens barn, og det er en god søvn. Derfor må man prøve at stå de svære perioder igennem.
Det var lidt af mine tanker. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske