Svar: Madvaner - 9 mdr.
29. november 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Marie-Louise
Da Isabella nu er 9 mdr gammel, kan du godt fjerne den ene flaske og jeg tænker at det vil være relevant at fjerne flasken om eftermiddagen først. Det kan være rart for hende at bibeholde flasken til natten og hvis hun får flaske om morgenen, for at sove lidt længere, så er det godt at bibeholde denne også.
Det er rigtig fint at du lader hendes spise selv, så hun øver sig i dette. Men du har nataurligvis ret i at der er 'grænser for galskaben'.
Hvis hun sidder og leger med maden og smidder den på gulvet for at se din reaktion, så synes jeg at du skal fortælle hende at det vil du ikke have - sige nej imens du fjerner tallerkenen.
Du skal ikke regne med at hun forstår så meget af det med den alder hun har, men hvis hun ikke spiser og kun leger, så er der ingen grund til at sidde så længe med maden, så er det måltid slut. Hvis hun ikke har spist særlig meget, så må hun i stedet tilbydes lidt med hypigere interval.
Med hensyn til at kravle, så er der jo nogle børn som springer dette stadig over. Det er dog vigtigt at hun lærer at 'krydskoordinere' og derfor synes jeg ikke der sker noget ved at du tumler lidt med hende. Lad hende kravle rundt på dig nede på gulvet, hjælpe hende til at trille rundt fra side til side - ryg/mave/ryg osv. Hjælp hende også gerne op i kravlestilling. Her skal du ikke flytte på hendes hænder og ben, men støtte hende i at vugge frem og tilbage.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske