Svar: Morgen mareridt
30. november 2005
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt som om I begge har det svært i øjeblikket og der er ingen tvivl om at I påvirker hinanden. Når du ved at din dreng er ked af at blive afleveret og hellere vil være hjemme, så bliver du ked af det, og når din dreng oplever at du er ked af det, så vil han hellere være hjemme - derfor en dum cirkel:o(
Du skriver ikke om du går på arbejde og jeg tænker på dette, fordi det jo har noget at sige, i forhold til om han skal afleveres meget hurtigt, for at du kan komme videre og nå at møde til tiden. Det kunne måske være en fordel, hvis I havde mulighed for at være mere sammen. Både hjemme, så han ikke behøvede af sted hver dag, men også I instituionen, så der var tid til at sige farvel på en god måde for jer begge.
Hvis du ikke har mulighed for dette og skal af sted, så er det stadigvæk vigtigt at du udstråler sikkerhed omkrng at det er det rigtige for jer begge. Pædagogerne har således ret i at hvis du virker rolig, så bliver han også mere rolig.
Men derudover, så er det rigtig vigtigt at du lytter til ham. Hvad er det han fortæller dig, hvad er det han vil eller ikke vil, hvad er det han protesterer over? Det lyder som om at det allerede er fra I står op, at tingene går galt - hvorfor? Lyt til ham og prøv at møde ham istedet for at gøre tingene på din måde?!
Du skal også kunne rumme ham. Det betyder at du skal kunne klare hans følelser uanset om han er vred, ked af det, hidsig, sur, glad, fortvivlet, genert osv. Hjælp ham ved at sætte ord på. "Du bliver bare så ked af det lige nu".
Når der opstår konflikter, så er der næsten altid følelser involveret. Når der opstår en situation, hvor man ikke kan komme til det man gerne vil, eller hvor man bliver tvunget til noget andet, så opstår en følelse af frustration. Sådan har vi det uanset om vi er voksne eller børn.
Når man er frustreret så pumpes adrenalinen rundt i kroppen og hvordan det lille barn tackler sin frustration eller hvordan hele situationen ender, handler meget om, hvordan forældrene tackler barnet og situationen.
Det er dog også vigtigt at gøre sig klart at konflikter ikke kan undgåes og at frustration også er noget man skal lære at tackle. Men når man føler sig lyttet til og når man føler sig forstået, så klinger adrenalinen af. Hvor imod, hvis man har følelsen af at de voksne da slet ikke forstår nogen ting, så bliver man endnu mere frustreret og ked af det.
Mit umiddelbare råd til dig er derfor at du prøver at lytte til ham og møde ham, mere end at tænke på, hvordan du sætter grænser eller om du overfortolker situationen. Det kan naturligvis godt være en blanding af hans alder, utrygheden ved at du går fra ham, at far er meget væk, at du er træt og skal klare det hele osv. Det der er vigtigt at fokusere på er dog at I to sammen, får det til at fungere.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske