Svar: Give MME uden at opvarme det?
29. april 2024
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det anbefales normalt, at man opvarmer modermælkserstatning til ca. 37 grader, når det gives til børn under 6 måneder. En temperatur tæt på kropstemperaturen gør det lettere for barnet at fordøje mælken, og det reducerer også risikoen for mavebesvær.
Når det lille barn får mælken, der er opvarmet til ca. 37 grader, så minder det om at drikke modermælk fra brystet, og det vil ofte være mere behageligt for barnet at indtage mælk, som er lunet.
Efter 6 måneders alderen vil barnet naturligt kunne få lidt mme af en kop, og drikke dette på lige fod med lidt koldt vand. Mælken af kop behøver således ikke altid at blive lunet, men så længe barnet får mælk af flaske, så vil jeg umiddelbart anbefale, at man luner mælken i flasken til ca. 37 grader.
Når I er på tur, så er det praktisk at bruge færdiglavet mme på brik. Du kan vælge at holde brikken med mælk helt tæt på din krop, så mælken på den måde har kropstemperatur, når du hælder den på flaske. Eller du kan lade brikken med mælk ligge under dynen tæt på din dreng.
Hvis du gerne vil være sikker på en helt fast temperatur, så kan du også vælge at købe en flaskevarmer, som kan opvarme mælken, selvom du ikke er i nærheden af f.eks. en mikrobølgeovn. Du kan købe trådløse flaskevarmere, som netop er beregnet til at kunne opvarme mælken, når I er på tur:) Det er super smart!
Du skal naturligvis her beregne lidt tid, før mælken får den rette temperatur i en flaskevarmer, men ofte vil det passe med, at du sætter mælken til at lune, og imens skifter du så din drengs ble og gør ham parat til at spise. Og når han er puslet og klar, så er mælken forhåbentlig også klar:)
Opvarmet modermælkserstatning bør bruges inden for 1 time, og det må ikke opvarmes igen. Evt. rester af modermælkserstatning skal kasseres:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god tur ud i forårs-sommerlandet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske