Svar: Sut/amme - sove uden bryst om natten
6. maj 2024
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er rigtigt dejligt, at du prioriterer amningen og alt det gode, netop amningen gør for dig og din datter. Jeg er dog helt med på, at sammenhængende nattesøvn er vigtigt - både for dig og lillepigen, hun har bestemt lige så meget brug for sammenhængende nattesøvn, som du har. Derfor er det rigtig fint, at du nu bevidst vil arbejde på, at dette skal lykkes - og det tænker jeg faktisk også, at det kan:)
Som jeg læser din beskrivelse, så handler jeres datters søgning efter brystet om nærhed og tryghed. Brystet er genkendeligt, og det giver hende ro, når hun vågner om natten. Brystet har altid været der, og hun har kunnet søge brystet af sig selv, når hun har haft behov for det. At hun har haft øreproblemer gennem længere tid, har naturligt gjort hendes behov for brystet større - det har hjulpet hende, når hun har haft smertejag fra ørerne, både fordi det at sutte og synke letter på øresmerter, men også fordi det har været trygt for hende.
At hun har fået lagt dræn har således hjulpet på øresmerterne, men når hun stadig vågner feks. på grund af uro, bearbejdelse af stimuli og af en drøm, så søger hun stadig trygheden - og altså her brystet. Fordi det er det, hun har lært giver hende den nødvendige ro til at kommer videre i søvnen.
Jeg tænker ikke, at hun søger brystet, fordi hun er sulten. Du fortæller, at hun spiser godt i løbet af dagen. Hun kan dog godt søge brystet, fordi hun er tørstig, og her skal du naturligvis sikre, at hun drikker nok. Det vil være rigtigt godt, hvis du kan indføre en drikkedunk, hvoraf hun kan drikke større mængder vand (end hun f.eks. gør af en kop), så du på den måde sikrer, at hun ikke søger brystet om natten på grund af tørst.
Jeg tænker heller ikke, at hun søger brystet, fordi hun har et suttebehov, som skal stilles. Suttebehovet hos børn i 15 måneders alderen kan variere meget, og jeres datter har naturligt stadig et vist suttebehov, som stilles via sut og bryst; men derudover stilles hendes behov for at sutte, suge og bruge munden f.eks. også via hendes indtag af rigtig mad - og det lyder faktisk som om, at suttebehovet hos hende ikke er så stort. Jeg tænker, at det er med til at forklare, hvorfor hun afviser sutten om natten. Jeg tror ikke, at det er sutten, som hun behov for - men i stedet den nærhed og tryghed, som hun forbinder med bryst og mor. Og derfor tænker jeg, at det netop er dette, som skal være dit udgangspunkt.
At hun skal vænnes fra brystet om natten, betyder naturligt ikke, at hun også skal undvære mor. Du kan stadig lægge dig med hende, holde hende tæt, berolige hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, godnatsang osv. Du kan hjælpe hende med at slappe af og finde trøst, uden at hun behøver sutte, netop fordi du er der for hende, og hun har også en alder, hvor hun godt ved, at bryst og mor er to forskellige ting.
Det kræver naturligt tid, og du skal være tålmodig og forstående, når du hjælper hende af med at skulle sutte om natten. Det kan sagtens tænkes, at hun nogle gange stadig vil have behov for brystet, og nogle gange kan du stadig give hende det, fordi det giver alle ro - det kan være godt ikke at trække tiden for længe, så hun bliver for ked af det, for det vil øge hendes behov for at sutte hos dig. Du skal derfor forsøge at finde en balance, hvor du prøver at aflede med anden beroligelse og trøst, men tilbyder brystet, når du fornemmer, at det er nødvendigt. Jeg tænker, at hvis du til at begynde med måske kan komme ned på, at det "kun" er hver anden gang, hun søger brystet, at hun får det, så er det en god start. Derfra kan I så gradvist arbejde på, at der går længere og længere tid imellem hver amning.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan afkorte amningen, når du tilbyder hende brystet. Så hun får lov til at sutte og finde ro, men derefter lirker du brystet ud af munden på hende. Jo mere du gradvist kan afkorte amningen, vænne hende til at die mere og mere kortvarigt, jo lettere bliver det helt at undvære amningen - og hvis du så samtidig kan sætte nye beroligende vaner i stedet for brystet, så vil disse kunne tage mere og mere over.
Og nye beroligende vaner kan f.eks. netop være at holde om hende, synge for hende, kærtegne hende og ligge tæt med hende, så hun stadig kan mærke dig helt tæt på og fornemmer, at du er der - det er "kun" brystet som er væk. Det betyder også, at du meget gerne må sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan finde brystet om natten, det er dig som styrer, hvornår hun kan die. Og du kan med fordel introducere f.eks. en af dine aflagte t-shirts som putteklud, da denne kan være genkendelig og forbindes med netop mor, og derfor være med til at give tryghed og ro. Derudover vil det være super godt med en bamse, puttekanin eller lignende, som også vil kunne fungere som substitut for dig på sigt.
Når du putter hende om aftenen, så vil det være rigtig godt, hvis du her på samme måde kan indføre nye beroligende rutiner. Du kan stadig amme hende, men prøv om du kan undgå, at hun falder i søvn med brystet. Hun skal helst slippe brystet, før hun sover, og du må om aftenen også meget gerne arbejde på at trække brystet til dig, før hun sover helt - og igen her indføre rutiner, hvor hun holdes om, får sunget godnatsang, putter med bamse, aflagt t-shirt osv. Jo mere hun lærer at falde i søvn på denne måde og ikke længere falder i søvn med brystet i munden, jo lettere vil det være at hjælpe hende videre i søvnen om natten med de nye rutiner og uden brystet i munden.
Det lyder for mig som om, at hun har brug for tid til nye rutiner, ny måde at finde trøst og ro på. Hun kan godt, for nogle nætter sover hun faktisk op til 7 timer i streg uden bryst, men det skal blive en fast rutine for jer - og det skal ske med små skridt, små ændringer.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker, og at det giver lidt ide om, hvordan jeg tænker, at I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske