Svar: Har han en forkert rytme?
29. november 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Emils mor
Det er lidt svært at gennemskue, hvad der sker hos jer gennem en brevkasse, men jeg vil prøve at give dig lidt overvejelser.
Ud fra Emils alder, så vil det være normalt at han sover to gange dagligt, dvs. en formiddagslur og en eftermiddagslur. Ofte er formiddagsluren den korte lur, altså den der varer ca 1 time og eftermiddagsluren længere. De fleste børn går omkring 6 mdr´s alderen fra at sove 3 lure til kun at sove 2 lure, hvorfor de enkelte dage, kan have behov for en lille powernap sen eftermiddag.
Fra 6 mdr´s alderen siger man at børn ikke længere ernæringsmæssigt har behov for mad om natten. Det betyder at de kan indtage deres behov for mælk og skemad i løbet af dagen. Mange børn har dog fortsat behov for trygheden om natten, hvorfor mange vil vågne om natten. Langsomt kan man så vænne dem til at finde tryghed ved andet end brystet.
Det er vigtigt at barnet fra 6 mdr´s alderen får anden ernæring end modermælk, men det er forskelligt hvor meget børn spiser af anden ernæring på dette tidspunkt. Det er dog vigtigt for søvnen at barnet er mæt og også at barnet bliver stimuleret godt i løbet af dagen.
Med stimulation tænker jeg på at barnet har brug for både fysisk og mental træthed, dvs det er rigtig godt at lade barnet undersøge og bruge sine sanser, men det er også rigtig godt at lade barnet bruge sin krop og tumle omkring.
Dernæst vil jeg sige at du beskriver at det altid har været sådan med Emil, hvorfor jeg tænker at det jo så er den erfaring han har med at sove. Det er det hans lille krop husker og derfor vil det tage tid at ændre på tingene.
Umiddelbart lyder det dog ikke som om at rytmen er så forkert endda, men måske skal du prøve at være mere bevidst om faste sovetider og tider for mad, således at du putter ham til faste tider og også prøver at holde ham sovende i længere tid. Evt. bryder vanen med at vågne for hurtigt, ved at køre ham en lang tur i barnevogn. Altså giver hans lille krop en ny erfaring.
Ind imellem hans sovetidspunkter må du prøve at aktivere ham på forskellig vis, så han bliver træt både fysisk og mentalt. Har du prøvet at tage ham med i svømmehallen f.eks.?
Du skal naturligvis være sikker på at han spiser nok og også er mæt nok, når han puttes.
Der vil naturligvis være perioder hvor han vil sove mere uroligt, hvor han drømmer mere, får ondt for tænder og lignende. Der kan også være dage, hvor der sker flre ting omkring jer end han har behov for. Her må du så prøve at skabe den fornødne ro omkring jer, så han lærer sig at finde roen igen.
Emil har en alder nu, vhor der sker rigtig meget omkring ham, hvor han følger rigtig meget med i alt, ruller, pludrer, har fat i sine tæer, ser på sine hænder, putter ting i munden osv. Han kan sidde i høj stol og være med på en anden måde og det er rigtig dejligt. Det er dog også en tid, hvor man pga ovenstående er nødt til at skærme nogle gange, altså skærme lidt for alle de stimuli der er omkring ham. Hvis han er et meget nysgerrigt barn, så kan han ikke selv sige stop og så bliver han simpelthen for overtræt og her skal du så hjælpe ved at skærme og skabe roen omkring jer.
Måske viser han ikke særligt tydelige signaler, så prøv at putte ham før du tror han egentlig har behov for det.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske