Svar: Får min søn kalk nok?
16. maj 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Sidse
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring kalkbehov :)
De første 12 måneder vil din drengs behov for kalk (calcium) normalt blive dækket via modermælkserstatningen - og ud over de ca. 600 ml, som han får via flasken, så er det vigtigt, at du bruger mme i hans grød og mos.
Modermælkserstatning er sammensat, så det dækker det lille barns behov for mineraler, herunder calcium. Indholdet af calcium kan variere, og jeg har slået lidt forskellige typer op: Allomin 1 indeholder f.eks. 44 mg. calcium pr. 100 ml og NAN PRO 1 indeholder 42.6 mg. calcium pr. 100 ml færdig erstatning.
Vælger du at tilbyde din dreng tilskudsblanding, som kan gives fra 6 måneder, så er calciumindholdet følgende: Allomin 1 indeholder 60.6 mg. calcium pr. 100 ml, og NAN PRO 2 indeholder 65.7 mg. calcium pr. 100 ml færdig erstatning.
Sundhedsstyrelsens anbefaling er, at man ikke behøver skifte til tilskudsblandinger, da barnet normalt ikke har behov for de ekstra mineraler. Tilskudsblanding indeholder f.eks. ofte også mere jern end modermælkserstatning, men hvis du oplever, at din dreng drikker sparsomt med mælk, og du derfor gerne vil sikre ham f.eks. ekstra kalk, så tænker jeg, at du f.eks. godt kan vælge at tilbyde ham tilskudsblanding i stedet.
Derudover, så vil din drengs behov for kalk også blive dækket via kosten, og da han nu er 6 måneder gammel, så vil hans indtag af forskellige fødevarer naturligt øges og dermed også din mulighed for at give ham kalk nok. Du kan f.eks. give ham grove grøntsager som broccoli og kål. Du kan også give ham fisk, som f.eks. laks, sardiner, eller sild. Han må også gerne få f.eks. rejer. Og du kan give ham fint hakkede mandler eller nødder i en grød. Appelsiner, jordbær og mango indeholder f.eks. også kalk.
Du skal også medtænke, at d-vitamin har betydning for optagelsen af calcium, og derfor er det vigtigt, at din dreng også får d-vitamin nok. Anbefalingen er her, at hvis barnet drikker <800 ml MME/dag (MME med < 1,3 µg D-vitamin pr. 100 ml færdig blanding), så skal barnet tilbydes D-dråber (10 µg) dagligt - hvilket du derfor bør give til din dreng.
Hvis du følger ovenstående, så tænker jeg umiddelbart, at din dreng får sit behov for calcium tilstrækkeligt dækket, men hvis du er i tvivl, så vil jeg anbefale, at du drøfter det og hans behov med jeres læge.
Hvis lægen skønner, at din dreng har behov for ekstra kalk, så behøver det ikke være i form af en vitaminpille. Han kan også få det som en brusetablet, der kan opløses og dermed drikkes. Tal i givet fald med lægen om, hvad der vil være bedst for jer:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske