Svar: Kan ikke sove alene - 1 mdr
30. november 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Tina
Tillykke med den lille pige:o)
Det er helt rigtigt at din datter har brug for tryghed og derfor nyder at være i arm og blive vugget lidt. Det er også helt naturligt, i forhold til hendes søvn og søvnfaser, at du skal sidde med hende ½ time før du kan lægge hende fra dig, uden at hun vågner, men men men...
Hun er stadig en lille pige og det er fint at du ammer hende i søvn. Hun er for lille til at kunne lære andet og det er trygt og rart for hende at falde til ro ved brystet.
Når hun så er faldet i søvn ved brystet, så prøver du først at se om hun kan bøvse - hvis ikke der kommer en bøvs ret hurtigt, så svøber du hende i dynen og putter hende i liften. Du skal svøbe hende, fordi det virker trygt - når hun basker med armene, så støder hun ind i dynen, som når hun sparkede da hun lå i din mave og som hun gør når hun ligger i din favn.
Prøv også med en sut, men først når hun har spist hos dig, og hår hun skal sove lidt for sig selv.
Hvis hun ikke har fået bøvset, så vil hun vågne lidt, smaske, klynke og gi sig lidt efter 45-60 minutter, så er det bøvsen der skal op. Tag hende op, lad hende bøvse, giv hende sutten og prøv at putte hende igen.
Vug hende evt. i liften, så hun stille og roligt vænner sig til at sove der. I må gerne lægge hende i liften, men det skal være når hun er mæt og tilfreds og hun skal have noget om sig. Hun bryder sig ikke om at ligge uden at være puttet.
Kør hende også en tur i barnevognen hver dag, så hun lærer at sove i liften i vognen. Det kan også være med til på sigt at give dig et par sammenhængende timer.
Husk i øvrigt at hun her mellem 4-6 ugers alderen får det der hedder appetitspring. Det vil sige at der kommer et par dage, hvor hun vil være mere grædende og gerne vil være mere ved brystet. På den måde får hun din mælkemængde sat op. Læg hende derfor til når hun gerne vil. Det tager som sagt et par dage - bare så du ved det og ikke tænker at nu går det da helt galt:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske